top of page

65 resultat hittade för ""

  • Intresseanmälan för en Ortodox Psaltare | Stockholms stift

    Intresseformulär för en Ortodox Psaltare Intresseanmälan för en Ortodox Psaltare Vänligen registrera nedan ditt intresse för att köpa en Ortodox Psaltare enligt Septuaginta, arrangerad för Ortodoxt liturgiskt bruk av Fader Anders Åkerström med kathismata och verser. Spiralbunden. 240 sidor. Kostnad: 200 kr+ frakt Observera att detta endast är en intresseanmälan för att se hur många exemplar vi ska trycka. De som anmält intresse kommer att få förtur till beställning av Psaltaren. Se exempel på den första kathisma nedan. Namn Email Meddelande eller frågor Skicka Tack för ditt intresse!

  • Ortodoxa kyrkan | Stockholms Ortodoxa Stift

    Stockholms Ortodoxa stift tillhör den del av den Grekisk-ortodoxa kyrkan som följer "Fädernas kalender". Anmäl ditt intresse för vår kommande utgivning av Psaltaren enligt Septuaginta för Ortodoxt liturgiskt bruk Stockholms ortodoxa stift Ἐκκλησία Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν τῆς Ἑλλάδος Stockholms Ortodoxa stift tillhör den del av den Grekisk-ortodoxa kyrkan som följer "Fädernas kalender". Vi har två församlingar, i Stockholm och Uppsala, där det regelbundet firas gudstjänst. Vidare finns ett kloster i Grillby utanför Enköping. Vår intention med denna hemsida är att sprida information om den Ortodoxa kyrkan. Vi avser att publicera artiklar om Ortodox teologi och levnadssätt samt liturgiska texter, men också information från vår egen synod. Den Stora fastans pilgrimsfärd Fastans fyrtiodagarsresa påminner oss om de fyrtio år som det utvalda folket vandrade i öknen. För oss, liksom för Israels folk, är den Stora fastan en pilgrimsfärd. Det är en tid att befria oss från den egyptiska fångenskapen, från dominerandet av syndfulla lidelser; en tid för trons framsteg i en fruktlös och vattenlös öken; en tid för oförväntad återupprättelse. När vi börjar den, tar vi ett första steg in i Fastans ”ljusa sorg”. Läs mer. för 5 dagar sedan Predikan på Helige Gregorios Palamas söndag Idag, när vi firar Helige Gregorios Palamas, är det en andra triumf för ortodoxin! Förra söndagen hette ju Ortodoxins söndag eller... för 6 dagar sedan Intresseanmälan för en Ortodox Psaltare Vänligen registrera ditt intresse för att köpa en Ortodox Psaltare enligt Septuaginta, arrangerad för Ortodoxt liturgiskt bruk av Fader... för 7 dagar sedan Gudstjänstprogram för tredje veckan i fastan 2 mars Stora fastan börjar nu! Uppståndelsen, Påsken, är den viktigaste högtiden under det kyrkliga året. För att förbereda oss för denna stora dag, har Kyrkan utsett...

  • Liturgiska texter | Stockholms Ortodoxa stift

    Här publicerar vi liturgiska texter som vi använder i vårt stift. De flesta översättningarna är inte genomgående nya, utan vi har i de flesta fallen endast Anmäl ditt intresse för vår kommande utgivning av Psaltaren enligt Septuaginta för Ortodoxt liturgiskt bruk Här publicerar vi liturgiska texter som vi använder i vårt stift. Vi har i många fall inte gjort nya översättningar utan endast bearbetat, sammanställt, korrigerat, utökat och anpassat redan existerande översättningar. Stor tacksamhet riktas därvid till pionjärer som Fader Kristoffer Klasson och den Heliga Annas Ortodoxa församling, Eskilstuna. Alla våra översättningar använder medvetet en äldre svensk stilistik med en arkaiserande prägel. Att översätta till en modern talad nutidssvenska anser vi vara att göra våld på de stilistiska ideal som författarna av den Ortodoxa kyrkans liturgiska texter på sin tid använde sig av och Kyrkan genom tiden brukat. Tanken är att språkets avskildhet skall vara såsom ett tecken på att man genom den vill skildra en annan, högre verklighet. Språket fungerar därvid som en slags sakral dialekt. Vi gör inte anspråk på att göra akademiskt korrekta översättningar, utan vår avsikt är ett liturgiskt bruk av texterna för att kunna hålla gudstjänsterna på svenska eller läsa dem privat för en djupare förståelse av gudstjänsternas innebörd. Vi ber om ursäkt för alla våra fel och misstag och hoppas att fler än vi själva skall få utbyte och uppbyggelse av dessa texter, som är så centrala för vårt kristna liv. Översättningarna från Triodion och Festmenaion är gjorda från de engelska översättningarna av Mother Mary och dåvarande Archimandrite Kallistos Ware. BESTÄLLNING AV GUDSTJÄNSTTEXTER TONSATTA GUDSTJÄNSTTEXTER Horologion Liten Ortodox bönbok (uppdaterad 2023) 3:e och 6:e timmen och Typika Lilla Paraklesis till den allraheligaste Theotokos med präst Lilla Paraklesis till den allraheligaste Theotokos utan präst Stora Paraklesis till den allraheligaste Theotokos 9:e timmen, lördagens Aftongudstjänst - Vesper Oktoechos for lördagens aftongudstjänst Lilla Completoriet med Akathistoshymnen till den Allraheligaste Theotokos Stora Completoriet Midnattsgudstjänsten och Orthros för söndagar och festdagar Förberedelse till den Heliga Kommunionen (uppdaterad 2024) övriga böner Bön mot demonisk påverkan (A4) Bön mot demonisk påverkan (Häfte i A6 storlek) Välj pappers-storlek A5 och skriv ut som häfte) Triodion - Stora fastan Publikanens och fariséens söndag Aftongudstjänsten Den förlorade sonens söndag Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Domssöndagen Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Förlåtelsens söndag Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Utdrag ur Triodion (utvalda hymner från Stora fastans första vecka ) Stora Kanon av vår helige fader Andreas av Kreta (som den läses i Stora fastans första vecka) Stora Completoriet Lilla completoriet med Akatistoshymnen till Guds Moder (som den läses på de första fyra fredagarna i Stora fastan) Lilla completoriet med Akatistoshymnen till Guds Moder (som den läses på den femte fredagen i Stora fastan) Ortodoxins söndag Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Helige Gregorios Palamas’ söndag Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Det heliga Korsets söndag Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Helige Johannes Klimakos' söndag Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Heliga Maria av Egyptens ' söndag Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Palmsöndagen Aftongudstjänsten Morgongudstjänsten/Orthros Stora Onsdagen Sjuksmörjelsens mysterium Stora Torsdagen Aftongudstjänsten med den Helige Basileios liturgi Stora Fredagen De kungliga tim marna Aftongudstjänsten (då Epitafion bäres ut) Stora Lördagen Morgongudstjänsten/ Orthros Aftongudstjänst med Basileiosliturgi Klagosångerna: Ett urval av 33 verser i varje stasis Noterna finns här. De förutinvigda gåvornas liturgi pentekostarion Påsk Påsknattens gudstjänster (Midnattsgudstjänsten, Orthros och den Gudomliga Liturgin) Agapevesper Knäfallandevesper Festmenaion Kristi födelse De kungliga timmarna (uppdaterad jan 2025) Aftongudstjänst med Basileios den Stores Liturgi Lity och Aposticha Orthros Theofania (uppdaterad 2022-01-12) De kungliga timmarna Aftongudstjänst med Basileios den Stores Liturgi Orthros Hur kan vi deltaga i den Gudomliga liturgin? En kortfattad förklaring om vad som sker i den Ortodoxa liturgin för att bättre kunna följa med i den. Om den Stora och Heliga veckans gudstjänster Om Akathistoshymnen: "Glädjens hyllningar till Gudaföderskan" av Fader Anders Åkerström. Om hymnens genrer, historik, metrik och hur den används i den Ortodoxa kyrkan, samt noter till svensk text av en av hymnerna "Till Dig, o Härförerska".

  • Stockholms Ortodoxa stift | Boklåda

    Anmäl ditt intresse för vår kommande utgivning av Psaltaren enligt Septuaginta för Ortodoxt liturgiskt bruk Boklåda Se nedan små böne-häften till försäljning. De finns att köpa i vår kyrka i Vårberg eller kan beställas hem via post. För hembeställning, skriv namn och adress till: hpkloster@ortodoxakyrkan.se och du får betalningsinstruktioner via Swish, bankgiro eller PayPal. Liten bönbok för ortodoxt kristna Bönboken är en förkortad version med de mest nödvändiga bönerna för en ortodoxt kristen som dagligen vill bedja på svenska. 50 kr Den Gudomliga liturgin med förklaringar vad som händer i den. En hjälp till fördjupad förståelse och ökat deltagande i Liturgin. Kan användas till att följa med i under pågående Liturgi. 50 kr Completoriet med Akathistoshymnen till den Allraheligaste Theotokos. Aftonböner enligt grekisk tradition. 50 kr Förberedelseböner inför mottagandet av den Heliga Nattvarden 50 kr Ortodox bönbok för barn 50 kr Stora Paraklesis till den allraheligaste Theotokos 50 kr Lilla Paraklesis till den allraheligaste Theotokos som den läses med präst 50 kr Lilla Paraklesis till den allraheligaste Theotokos som den läses utan präst 50 kr Kyrklig kalender 2025 Dagliga epistel- och evangelieläsningar jämte fastedagar under året 120 kr

  • Stockholms Ortodoxa stift | Uppsala

    Ett kapell helgat till Theotokos avsomnande tillkom redan under 1997 i Uppsala. Om oss Ett kapell helgat till Theotokos avsomnande tillkom redan under 1997 i Uppsala. Den första liturgin firades samma år på Apodosis av Theotokos insomnande. Kapellet flyttade under augusti 2001 till nya lokaler och församlingen disponerar numera kapellet på Gamla kyrkogården (snett bakom Carolina Rediviva - universitets-biblioteket) för gudstjänster. Den första Gudomliga liturgin i det nya kapellet firades den 9/22 september 2001. Uppsala grekisk-ortodoxa församling hör till den Grekisk-ortodoxa kyrkan som följer fädernas kalender och är i första hand en "missionsförsamling" där vi sätter bön och gudstjänst i fokus och tror på vår Herrens löfte "där två eller tre är församlade i mitt namn är jag mitt ibland dem". Vi firar i huvudsak gudstjänster på svenska, engelska och grekiska. För Dig som aldrig bevistat gudstjänst i den Ortodoxa kyrkan rekommenderar vi att Du läser vår FAQ nedan. Efter en gudstjänst kan Du alltid dröja kvar och vi svarar gärna på Dina frågor! KONTAKT Gåvor Vår Synod i Sverige, tillskillnad från de flesta övriga i Sverige verkande Ortodoxa kyrkor, får inga som helst bidrag från vare sig stat eller kommun för vår verksamhet utan är helt beroende av gåvor, därför tar vi förutom medlemsavgiften tacksamt också in gåvor. Anledningen till att vi inte får statsbidrag är att vi är en av de minsta Ortodoxa kyrkorna i Sverige till antalet medlemmar, men inte till verksamhet. Detta innebär också att våra präster inte uppbär lön för sin verksamhet utan arbetar helt ideellt. Gåvor till vår församling sätts enklast in på vårt Plusgiro 23 06 13-2. Gudstjänstschema Vanligt schema onsdag 18.00 Paraklesis lördag 18.00 Aftongudstjänst FAQ Uppsala Bli medlem A lla Ortodoxt kristna kan bli medlemmar av en församling inom Stockholms Ortodoxa stift som hör till den Grekisk-ortodoxa kyrkan vilken följer fädernas kalender. Ansökan om medlemskap lämnas in till någon av prästerskapet. Ortodoxt kristen blir man genom dop. Medlemskap kostar 100kr per medlem eller familj och år (efter beslut av årsmöte 2002) och innebär förutom medlemskap och rösträtt vid årsmöte samt valbarhet till församlingens styrelse att man får vårt församlingsblad Ortodoxt kyrkoliv gratis. Medlemskapet bekräftas sedan genom att årligen betala in medlemsavgiften. Medlemsavgiften och bekräftelse av medlemskap till vår församling sätts in på vårt Plusgiro 489 94 53-7. Ansökan om medlemskap hämtar Du här i PDF-format. En jämförelse M edlemsavgiften är medvetet satt mycket lågt för att det inte skall vara ett hinder för någon med låg inkomst att bli medlem. Medlemsavgifter i andra samfund i Sverige är i allmänhet ca 1% av den beskattningsbara inkomsten. Om man tjänar ca 15 000:- per månaden innebär det att de betalar ca 1 800:- om året i medlemsavgift, dvs. andra samfund har nästan 20 gånger större medlemsavgift än vad vi har. Förutom detta erhåller andra samfund statsbidrag för sin verksamhet. Vår Synod i Sverige, tillskillnad från de flesta övriga i Sverige verkande Ortodoxa kyrkor, får inga som helst bidrag från vare sig stat eller kommun för vår verksamhet utan är helt beroende av gåvor, därför tar vi förutom medlemsavgiften tacksamt också in gåvor. Anledningen till att vi inte får statsbidrag är att vi är en av de minsta Ortodoxa kyrkorna i Sverige till antalet medlemmar (man skall vara fler än 3000), men inte till verksamhet. Detta innebär också att våra präster inte uppbär lön för sin verksamhet utan arbetar helt ideellt.

  • Stockholms Ortodoxa stift | Den Heliga Treenighetens församling, Umeå

    Välkommen att vara med och läsa Typikan på söndagar i Umeå.   Den Heliga Treenighetens församling Umeå Välkommen att vara med och läsa Typikan på söndagar och Lilla Paraklesis till Gudsmoder på onsdagskvällar. För vidare information kontakta Pelagia 073-0977 805. Lämna gärna ett meddelande så ringer vi upp.

  • full text | Stockholms stift

    Om den Stora Fastan Uppståndelsen, Påsken, är den viktigaste högtiden under det kyrkliga året. För att förbereda oss för denna stora dag, har Kyrkan utsett en tid av fasta och förberedelse, som kallas den Stora Fastan. Fastan börjar varje år på en måndag, som vi kallar Den Rena Måndagen, och varar i 40 dagar. Efter 40 dagar börjar vi den Stora och Heliga veckan (”stilla veckan”) med Lasaruslördagen och Palmsöndagen. Fastans fyrtiodagarsresa påminner oss om de fyrtio år som det utvalda folket vandrade i öknen. För oss, liksom för Israels folk, är den Stora fastan en pilgrimsfärd. Det är en tid att befria oss från den egyptiska fångenskapen, från dominerandet av syndfulla lidelser; en tid för trons framsteg i en fruktlös och vattenlös öken; en tid för oförväntad återupprättelse. När vi börjar den, tar vi ett första steg in i Fastans ”ljusa sorg”. Det finns fem söndagar under den Stora Fastan: 1. Ortodoxins söndag 2. Helige Gregorios Palamas’ söndag 3. Det Heliga Korsets söndag 4. Helige Johannes Klimakos’ söndag 5. Heliga Maria från Egyptens söndag Det finns dessutom flera andra högtider som kyrkan har ordnat för våra andliga uppbyggelse under fastetiden. Hur ska jag då fasta? Om du aldrig har fastat förut, eller inte är säker på om du har gjort det på rätt sätt, då ska Du tala med Din präst. Fastan är inte en disciplin som kan vara självstyrd, och bör alltid ingå i ett balanserat andligt liv. Vi försöker även att avhålla oss ifrån oseriöst TV-tittande, för mycket tid tillbringad på Internet och onödigt tomt prat och ersätta den tiden med deltagande i gudstjänstliv, privat bön hemma, välgörenhet och läsning av den Heliga Skrift och annan andlig läsning. Fastans allmänna regler är enkla: Måndag-fredag är strikt fasta, då vi avstår från kött, mejeriprodukter, fisk, olivolja och vin. Lördag och söndag får vi använda olivolja i mat och dricka lite vin. Om du är äldre, mycket ung, sjuk eller helt ny till fasta, kan din andlige fader ge dig en fasteregel som är mindre sträng än den som beskrivs här. Detta beror på att fastan inte är en uppsättning av regler och förordningar, utan en andlig medicin som den andliga fadern, som är Din andliga läkare, bestämmer för Din skull och till gagn för just Dig. Vi bör alltid avstå från att döma dem som inte fastar så strikt som anges ovan och samtidigt be att de kommer att växa i styrka att en gång göra så. Fastan kommer inte att vara till någon nytta för oss, om vi inte samtidigt älskar våra nästa mer än oss själva. Fastan är ett verktyg i vår verktygslåda mot den onde, men den är meningslös om vi inte älskar vår nästa och kritiserar våra bröder och systrar. Om du bor långt bort från en Ortodox kyrka och inte kan delta i gudstjänsterna under Stora Fastan, så bör Du fråga en Ortodox präst om vägledning om hur Du ska göra i Ditt fall. Andlig tillväxt är alltid möjligt för Dig även om Du bor långt borta! Många av våra gudstjänsttexter finns på Internet. Under Stora fastans första vecka läser vi tex den Helige Andreas botkanon och andra gudstjänsttexter på svenska kan man hitta här. Hela Stora fastans gudstjänstbok Triodion finns på engelska. Vi ser långt bort vår destination. Det är Påskens glädje, det är inträdet i Himmelrikets härlighet. Det är denna vision, försmaken av Påsken, som gör Fastans sorg ljus och våra ansträngningar i Fastan till en ”andlig vår”. Natten må vara mörk och lång, men längs vägen verkar en mystisk och strålande gryning att lysa vid horisonten. Må vi alla stå fasta i tron så att vi må korsa fastans hav och anlända beredda till Påskens underbara hamn! Läs mer om hur vi bäst tar vara på de heliga dagarna i den Stora fastan här.

  • Vitkål- och morotsfräs

    Det här receptet kan göras enkelt men också varieras genom att tillsätta tex paprika eller rivna rotfrukter. Det är lite svårt att ange exakt hur mycket vitkål man ska ta, men mer än man tror eftersom den krymper i tillagningen. Vitkål- och morotsfräs Det här receptet kan göras enkelt men också varieras genom att tillsätta tex paprika eller rivna rotfrukter. Det är lite svårt att ange exakt hur mycket vitkål man ska ta, men mer än man tror eftersom den krymper i tillagningen. 4 portioner Ingredienser Ordentligt med riven vitkål 2 rivna morötter 1 hackad gul lök 1 tetrapak kokta kikärtor salt olja Gör så här Fräs den hackade löken en stund i olja i en stor stekpanna, stekgryta eller kastrull. Tillsätt sedan den rivna vitkålen och morötterna. Låt fräsa tills vitkålen och morötterna är mjuka, ca 10-20 min. Vänd då och då. Tillsätt kikärtorna och låt dem bli varma. Smaka av med salt. Servera med ris, bulgur eller couscous. < Tillbaka

  • Teologiska artiklar | Stockholms stift

    Här finns en rad "teologiska" artiklar som kan vara av allmänt intresse. Vi måste dock alltid hålla i minnet vad som är viktigt för vår frälsning. Lärdom, Helgons liv med bilder för barn och vuxna. Den heliga Kristina Den helige Sigfrid Den helige Olav Den heliga Philothei (fullständiga liv) Den heliga Philothei (500-årsjubileum) Den helige Georgios Berättelsen om drottning Ester "Lärdom frälser ingen, men det gör däremot lydnad och ödmjukhet." (Schemamunken Archip, Glinsk Paterikon, ) Det finns alltid en frestelse att sätta ett likhetstecken mellan teologisk lärdom och frälsning. En professor i teologi vid ett universitet kan lika mycket gå miste om frälsningen som vilken lekman som helst. En människa kan ha kunskap utan att känna kyrkans lära eller dogmer och en människa kan känna alla dogmer och bejaka dem utan att ha kunskap. Den Ortodoxa kyrkan förstår dessutom inte begreppet teolog på samma sätt som man ofta kan erfara i västerlandet. För den ortodoxt kristne är en teolog en person som "känner" Gud, dvs. kan skåda och uppleva innehållet i sin teologi. Att känna Gud kan endast den som börjat rena sitt hjärta, dvs den som kommit en bra bit på vägen till gudomliggörelse, theosis. Helgonen, strikt sätt, är de enda som den Ortodoxa kyrkan räknar som verkliga teologer. Vår Herre säger själv i saligprisningarna: "Saliga äro de renhjärtade, ty de skola se Gud." Här nedan finns en rad "teologiska" artiklar som kan vara av allmänt intresse. Vi måste dock alltid hålla i minnet vad som är viktigt för vår frälsning. Lärdom, ett västligt intresse för "teologi" och dispyter är i sanning inte det. Om människans natur. Hur förvärvar vi kunskap om Gud -om den Ortodoxa teologins grund. Jag tror på Jesus Kristus... -apropå Hammardebatten av Fader Anders Åkerström Översättningsproblematik och Bibel 2000. En debattartikel av Fader Anders Åkerström Den kristnes mål -förvärvandet av den Helige Ande Artikel om Ortodox andlighet Recension av Biskop Kallistos Wares bok "Den Ortodoxa kyrkan" - från hök till duva. Biskopens roll i den Ortodoxa kyrkan. The OEcumenical Synods: En artikel på engelska om den Ortodoxa kyrkans teologi om det ekumeniska konciliet: Insändare till Ortodox Tidning om konciliers auktoritet . Om Filioque. Recession av Gösta Hallonstens bok Östkyrkor i Sverige. Recensionen är hämtad ur den amerikanska tidskriften Orthodox Tradition. Den finns också i en svensk version i Svensk Pastoraltidskrift (SPT) årgång 1993 sid. 633-34 St Photios Ortodox Theological Seminary Explore

  • Foton 2012 | Stockholms stift

    Tillbaka till bildarkiv 2012 Nunnebesök i Sverige Två nunnor från Heliga Elizabeths kloster i Etna (USA) har besökt Sverige från den 10-23 januari (nya stilen). Moder Kypriane (till vänster på fotot) är en gammal studiekamrat till Fader Anders och Moder Justina är dotter till Biskop Johannes (till höger på fotot). Efter liturgin i Heliga Philothei Ortodoxa kloster. Moder Justina tar farväl av en av de församlingsbor som varit med från början på 70-talet. Första lördagen i Stora och Heliga Fastan firades festdag i Heliga Philothei Ortodoxa kloster. Ortodoxins söndag 20 februari/4 mars En församlingsbo förbereder sig för procession. Biskopsbesök 5 juni-12 juni (nya stilen) På torsdagen firades den Gudomliga Liturgin i Heliga Philothei Ortodoxa kloster Prästvigning av vår diakon Fader Stefanos, Alla helgons söndag den 28 maj/10 juni 2012 Efter prästvigningen kommer biskopen ut med prästens skrud och utropar: "Axios!" och alla svarar "Axios! (Han är värdig) Fader Stefanos håller sitt vigningstal Begravning av Moder Philothei Kistan täcks av en savanon Vi hade fått tillstånd av Länstyrelsen att få begrava henne på klostrets mark enligt Ortodox sed. I den Ortodoxa kyrkans monastiska tradition ska helst en munk eller nunna begravas i sitt kloster. Gerontissa Taxiarchia och Syster Xeni från Heliga Änglarnas kloster i Grekland och nunnorna boendes i Sverige tar Biskop Johannes välsignelse från hans sjukbädd i kyrkan efter den Gudomliga liturgin. Vi firade Liturgi och Trishagion på den 40:e dagen efter Gerontissa Philotheis insomnande.

  • Stockholms Ortodoxa stift | سير القديسين

    سير القديسين معايير القداسة حسب التقليد الأرثوذكسي The Criteria for Sainthood According to Orthodox Tradition سيرة القديسة ماركيلا التي من خيوس Life of St. Markella of Chios القديس الجديد الشهيد في الكهنة يوسف ديسفينا New Hieromartyr Saint Joseph of Desphina القديسة كاترينا ماندرا، أولى شهداء نضال التقويم New Martyr Saint Catherine of Mandra

  • Soppa med gröna linser

    En linssoppa som är fantastisk i sin enkelhet! Lägg till lite gräslök, persilja eller fryst spenat för lite extra grönt efter tycke. Receptet är utan olja men man kan man förstås tillsätta det om man vill. Rester kan med fördel användas i en tomatsås till pasta till exempel. Soppa med gröna linser En linssoppa som är fantastisk i sin enkelhet! Lägg till lite gräslök, persilja eller fryst spenat för lite extra grönt efter tycke. Receptet är utan olja men man kan man förstås tillsätta det om man vill. Rester kan med fördel användas i en tomatsås till pasta till exempel. 4 portioner Ingredienser 4 dl gröna linser 12 dl vatten 1-2 skivade vitlöksklyftor lagerblad 2 tsk salt Gör så här Skölj linserna och blötlägg gärna kvällen innan eller åtminstone en timme innan tillagning så blir de mjukare snabbare. Häll av blötläggningsvattnet och lägg linserna i nytt vatten. Koka upp och skumma av. Tillsätt salt, vitlök och lagerblad. Låt koka ca 30 minuter. < Tillbaka

  • Röd linssoppa

    Inget är så bra under fastetid som röd linssoppa! Den går snabbt att göra, är mättande och billig. Gör en stor sats och ät resterna som röra på bröd eller som en pastasås nästa dag eller två dagar senare! Vill man kan man tillsätta riven eller skivad morot, skalad och tärnad potatis, spenat eller kanske curry. Röd linssoppa Inget är så bra under fastetid som röd linssoppa! Den går snabbt att göra, är mättande och billig. Gör en stor sats och ät resterna som röra på bröd eller som en pastasås nästa dag eller två dagar senare! Vill man kan man tillsätta riven eller skivad morot, skalad och tärnad potatis, spenat eller kanske curry. 4 portioner Ingredienser 5 dl röda linser 1,5 liter vatten 1 hackad gul lök salt och peppar Gör så här Skölj linserna, lägg dem i vattnet. Låt koka upp och skumma av. Tillsätt hackad lök och eventuella andra ingredienser. Koka soppan tills linserna är mjuka, ca 10-20 minuter. Smaka av med salt och peppar. < Tillbaka

  • Om konversion | Stockholms stift

    Den Helige Sarapion Sindoniten, en av de mest kända s.k. ökenfäderna i Egypten på 300-talet, gjorde en gång en pilgrimsresa till Rom. Där fick han höra talas om en berömd eremit, en kvinna som levde i avskildhet i ett litet rum utan att någonsin gå ut. Sarapion ställde sig frågande till detta sätt att leva -själv var han oftast på väg någonstans- och sökte därför upp henne och frågade: "Varför sitter du här?" Hon svarade: "Jag sitter inte. Jag är på Resa". Jag sitter inte. Jag är på resa. Detta är kännetecknande för kristen tro. Ortodox kristen tro är att vara på väg. Vi är på resa genom vårt hjärtas inre, en resa som inte kan mätas i timmar på klockan eller dagar i almanackan. Det är en resa ut ur tiden, in i evigheten. Ett av de äldsta orden för den kristna tron är helt enkelt "vägen. "Men vid just den tiden", heter det i Apostlagärningarna, "blev det ett allvarligt upplopp med anledning av Vägen" (Apg 19:23) Namnet understryker det praktiska i den kristna tron. Den kristna läran är mer än en teori om universum, mer än en lära nedskriven på papper; den är den väg längs vilken vi färdas -i ordets djupaste och sannaste bemärkelse, livets väg. Det finns bara ett sätt att upptäcka vad den ortodoxt kristna tron egentligen innebär. Vi måste ta steget in på den vägen, överlämna oss helt och hållet, sedan kan vi börja se med egna ögon. Så länge vi stannar vid sidan av vägen kan vi aldrig förstå. Naturligtvis behöver vi få en del fingervisningar innan vi börjar. Vi måste få veta vilka vägmärken vi skall hålla utkik efter, och vi behöver sällskap på resan. Utan hjälp från andra är det knappast möjligt att börja resan. En spridd missuppfattning av Ortodox tro är att den likt andra religioner innehåller en serie antaganden som vi håller för troliga eller kanske tom. sanna. Så är dock inte fallet; Ortodox tro är, i första hand, en psykoterapeutisk metod för den sjuka själens helande. Ortodox tro är inte att hålla vissa utsagor för sanna utan att leva dessa utsagor. Den som därmed inte antar den "ordination" som läkaren har anvisat blir därmed inte heller frisk. Med detta är Ortodox tro unik och skiljer oss från alla andra kristna samfund, som vi menar inte bevarat den ordination som "vår Herre förkunnade, apostlarna utlade och våra heliga fäder bevarat" på det sätt som vi har gjort. Att vara Ortodoxt kristen är alltså att vara på väg, dvs att starta den ordination som leder till den sjuka själens helande, och slutmålet på vår väg är gudomliggörelse, theosis. Den Ortodoxa kyrkans fäder talar ofta om tre stadier på denna "väg", nämligen upplysning, rening och gudomliggörelse. Med "upplysning" menas det kristna dopet, där vi inlemmas i Kristi kropp - Kyrkan. Till "rening" anvisar de heliga Fäderna redskapen bön och fasta. De första steg vi måste ta på vår väg är alltså dessa. För lekmän innebär bön till att börja med dagliga morgon- och aftonböner, som återfinns i en vanlig Ortodox bönbok, samt söndaglig gudstjänst -den Gudomliga Liturgin. Och fasta innebär att delta i Kyrkans 4 föreskrivna perioder (den Stora Fastan innan Påsk, Apostlafastan, fastan till Gudaföderskans insomnande och Julfastan) samt varje onsdag och fredag. Och med fasta menas att man avstår från kött, fisk, ägg och mjölkprodukter och äter mat från växtriket istället. Med dessa redskap färdas vi mot gudomliggörelse och "den dag som är utan afton". Vill du sedan veta mer om Ortodox tro så är du välkommen att besöka våra gudstjänster. Vägen mot Gudomliggörelse: Om konversion till den Ortodoxa kyrkan. Det är många som skriver till oss och säger att de funderar på att övergå till den Ortodoxa kyrkan, att konvertera. Människor närmar sig Ortodox tro från många olika håll. Oavsett bakgrund är Kyrkan ett andligt sjukhus dit alla är välkomna. I detta häfte finns information om vad nästa steg är efter att du sökt dig hit och vill veta mer. Här kan du läsa artikeln "Stationer på en pilgrimsväg" som handlar om hur Fader Anders Åkerström kom att lämna den Svenska statskyrkan, där han en gång var präst, och konvertera till Kristi sanna Kyrka. Häpnadsväckande berättelse om före detta protestantisk finländare: En tjugoårig yngling från Finland besökte nyligen det Heliga Berget Athos under Pentekostarion-perioden efter Påsk. Han berättade om sitt liv och om hur Gud ledde honom till att lära känna Ortodoxin.

  • Konvertitkaka

    För många som konverterar till Ortodoxin kan fastan vara lite svår att vänja sig vid. Det här är ett recept särskilt för dem, men också en god kaka för alla sötsugna eller att bjuda på i fastetid. Det är ingen synd att äta något sött om man gör det i måttliga mängder! Konvertitkaka För många som konverterar till Ortodoxin kan fastan vara lite svår att vänja sig vid. Det här är ett recept särskilt för dem, men också en god kaka för alla sötsugna eller att bjuda på i fastetid. Det är ingen synd att äta något sött om man gör det i måttliga mängder! Ca 10 bitar Ingredienser 3,5 dl vetemjöl 1 tsk bikarbonat 3 msk kakao ½ tsk salt 2,25 dl socker 1,5 msk vinäger 1 tsk vaniljsocker ¾ kopp 0,75 dl rapsolja (eller solros- eller dylik) 2,25 dl kallt vatten Chokladglasyr: Ca 4 msk florsocker Ca 2 msk kakao Ca 1 msk mjukt mjölkfritt margarin lite hett vatten Gör så här Sätt ugnen på 180 grader. Blanda mjöl, bikarbonat, kakao, salt och socker i en stor skål. Tillsätt vinäger, vaniljsocker, olja och vatten och blanda väl. Häll smeten i en rund kakform ca 24 cm i diameter. Gör dubbel sats för långpanna. Grädda i ugnen ca 30-35 minuter. Chokladglasyr: Blanda florsocker, kakao och lite mjukt margarin. Tillsätt lite hett vatten för att det ska bli en smidig, krämig glasyr som breds på kakan när den kallnat. < Tillbaka

  • Mustig ärtsoppa

    Ärtsoppan är avskriven som den är från paketet med gula svenskodlade ärtor, bara fläsket är borttaget. Gör dubbel sats för en stor familj eller frys in eller ät flera dagar. Den är nästan bättre dagen efter man lagat den. Godare än vad du kunde tänka dig och väldigt mättande! Mustig ärtsoppa Ärtsoppan är avskriven som den är från paketet med gula svenskodlade ärtor, bara fläsket är borttaget. Gör dubbel sats för en stor familj eller frys in eller ät flera dagar. Den är nästan bättre dagen efter man lagat den. Godare än vad du kunde tänka dig och väldigt mättande! 4 portioner Ingredienser 4 dl gula ärtor 1 liter vatten 1 hackad gul lök 1 tärning grönsaksbuljong (går bra att hoppa över) 1 msk ingefära 2 nypor timjan senap, salt och peppar efter smak Gör så här Skölj ärtorna att blötlägg dem över natten (ca-10-12 timmar), häll av vattnet. Koka upp ärtorna i nytt vatten med salt. Skumma av och låt sjuda tillsammans med lök, ingefära och buljong tills ärtorna är mjuka (ca 1 timme). Vill man ha soppan utan olja så går det utmärkt att hoppa över buljongtärningen som brukar innehålla olja. Rör om då och då. Späd med mer vatten om det behövs. Smaka av med salt, peppar, senap och timjan. Om man vill kan man gärna mixa soppan med stavmixer så att den blir slät. Soppan blir god även utan ingefära, timjan och senap om man inte har det. < Tillbaka

  • Biskopar | Stockholms stift

    Förste hierark och ordförande: +Kallinikos av Athen och hela Grekland Metropoliter: +Gerοntios av Pireus och Salamis +Chrysostomos av Attika och Boiotia +Gregorios av Thessaloniki +Photios av Demetrias +Moses av Toronto +Demetrios av Amerika +Kyprianos av Oropos och Fili (locum tenens för Biskopssätet Stockholm och Georgien) +Ambrosios av Philippi +Klemes av Larisa and Platamon (locum tenens för stiftet Tjeckien, Slovakien och Polen) +Ambrosios, Biskop av Methoni (locum tenens för stiftet Alania, Richmond och de Brittiska öarna, Kenya och Kongo) Biskopar: +Auxentios av Photike, biskop av Etna och Portland +Christodoulos av Theoupolis (hjälpbiskop till Metropoliten av Amerika) +Maximus av Pelagonia +Daniel av Nikopolis [Jakarta] +Kallinikos av Talantion [Aten] + Benedikt av Astoria [Amerika] Pensionerade biskopar: +Pavlos, Metropolit av Amerika +Chrysostomos, Biskop av Christianoupolis (Grekland) +Sergius, Biskop av Portland ..................................... Synodens hemsida: www.ecclesiagoc.gr Hemsida för stiftet Oropos och Fili samt mission: www.imoph.org

  • Kikärtsgryta med grönsaker

    Valfria rotfrukter och grönsaker kan varieras i denna gryta efter tillgång och tycke. Se vad du har i kylskåpet, lägg till och dra ifrån efter smak. Kokosmjölk, soja- eller havregrädde gör den tillräckligt festlig att serveras som bjudmat för många. Kikärtsgryta med grönsaker Valfria rotfrukter och grönsaker kan varieras i denna gryta efter tillgång och tycke. Se vad du har i kylskåpet, lägg till och dra ifrån efter smak. Kokosmjölk, soja- eller havregrädde gör den tillräckligt festlig att serveras som bjudmat för många. 6 portioner Ingredienser 1 gul lök 2 vitlöksklyftor 2 palsternacka kålrot 2 morötter 1 stor zucchini 1 burk (á 400 ml) kokosmjölk eller 2-3 dl soja- eller havregrädde 1 burk (á 400 gram) kokta kikärtor 4 msk olja 3 dl vatten 2 buljongtärningar 2 msk maizena Kryddor efter smak och tillgång (tex chili, timjan, rosmarin, oregano, gurkmeja eller curry) Salt och peppar Variera med att tillsätta tex pumpa, rotselleri (obs! lite pga stark smak), purjolök, aubergine, broccoli, paprika, ingefära... Gör så här Skala och hacka lök och vitlök. Skär grönsakerna och rotfrukterna i mindre bitar. Fräs allt innehåll i kastrullen några minuter under omrörning. Tillsätt kryddor. Fräs någon minut under omrörning. Tillsätt grönsaksbuljong och grädde eller kokosmjölk, rör om och koka upp. Blanda vatten med maizena och tillsätt det samt rör om. Koka upp under omrörning. Låt grytan koka på medelvärme i ca 10-20 minuter tills grönsakerna mjuknat. Häll av, skölj och tillsätt kikärtorna. Låt dem bli varma. Smaka av med salt och peppar. Servera grytan tillsammans med ris. < Tillbaka

  • Klostrets bröd

    Vem kan motstå doften av hembakat bröd? Enkelt att göra och enkelt att äta tillsammans med allt! Klostrets bröd Vem kan motstå doften av hembakat bröd? Enkelt att göra och enkelt att äta tillsammans med allt! 3 limpor Ingredienser 100 gram jäst (2 paket) 2 msk salt ca 14 dl vetemjöl ca 14 dl rågsikt 1 liter vatten Gör så här Koka vatten. Smula sönder jästen i en skål. Blanda ut det kokta vattnet med kallt så att dit blir fingervarmt. Häll lite av vattnet på jästen och rör tills jästen löst sig i vattnet. Häll i resten av vattnet. Tillsätt ca 1 liter vetemjöl och 1 liter rågsikt. Blanda. Tillsätt salt. Tillsätt mjöl tills degen släppt bunken och inte kladdar. Täck bunken med en handduk och låt degen jäsa i 40 min. Ta ut degen på mjölat bakbord. Dela den i tre delar och forma till limpor. Lägg limporna på en plåt med bakplåtspapper. Täck över med handduk och låt jäsa i 30 min. Efter 15 min. sätt på ugnen på 200 grader (tar ca 15 min. att bli varm). Grädda bröden i 30 min. Låt svalna på galler. < Tillbaka

  • Pilgrimsfärd till Grekland 2017 | Stockholms stift

    Resa till Serbien 2017 Tillbaka till bildarkiv Pilgrimsfärd till Grekland 2017

  • Stockholms Ortodoxa stift | Tidningsarkivet

    Tidningsarkivet S edan 1988 publiceras ett församlingsblad i Stockholms Ortodoxa stift, Ortodoxt kyrkoliv , som kommer ut 1-3 gånger per år. Från början var utgivningen tätare och tidningen trycktes på en kopieringsmaskin, men sedan 1998 produceras den helt med desk publishing-program och trycks som en högupplöst PDF-fil. Nedan återfinns gamla nummer. Uppbyggelse och Tröst är en tidskrift med andligt uppbyggliga texter som är utvalda av vår grekiske Metropolit Kyprianos, designen är gjord i Heliga Änglarnas kloster i Grekland, layouten och översättningen i Heliga Philothei Ortodoxa kloster i Sverige. Storlek: A4. 8 sidor. Ortodoxt kyrkoliv 2024 Ortodoxt kyrkoliv 2023 Ortodoxt kyrkoliv 2022 Ortodoxt kyrkoliv 2021 Ortodoxt kyrkoliv 2020 Ortodoxt kyrkoliv 2019 Ortodoxt kyrkoliv 2018 Ortodoxt kyrkoliv 2017 nr 2 Ortodoxt kyrkoliv 2017 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 2016 Ortodoxt kyrkoliv 2015 Ortodoxt kyrkoliv 2014 Ortodoxt kyrkoliv 2013 Ortodoxt kyrkoliv 2012 Ortodoxt kyrkoliv 2011 nr 2 Ortodoxt kyrkoliv 2011 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 2010 Ortodoxt kyrkoliv 2009 Ortodoxt kyrkoliv 2008 Ortodoxt kyrkoliv 2007 Ortodoxt kyrkoliv 2006 Ortodoxt kyrkoliv 2005 nr 2 och 3 Ortodoxt kyrkoliv 2005 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 2004 nr 2 och 3 Ortodoxt kyrkoliv 2004 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 2003 nr 4 Ortodoxt kyrkoliv 2003 nr 2 Ortodoxt kyrkoliv 2003 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 2002 nr 3 Ortodoxt kyrkoliv 2002 nr 2 Ortodoxt kyrkoliv 2002 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 2001 nr 4 Ortodoxt kyrkoliv 2001 nr 2 och 3 Ortodoxt kyrkoliv 2001 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 2000 nr 3 och 4 Ortodoxt kyrkoliv 2000 nr 2 Ortodoxt kyrkoliv 2000 nr 1 Ortodoxt kyrkoliv 1999 nr 4 Ortodoxt kyrkoliv 1999 nr 3 Ortodoxt kyrkoliv 1999 nr 1 och 2 Ortodoxt kyrkoliv 1998 nr 4 Ortodoxt kyrkoliv 1998 nr 2 och 3 nr 9, januari 2017 nr 8, juni-augusti 2016 nr 7, juni-augusti 2015 nr 6, december 2014-februari 2015 nr 5, september-november 2014 nr 4, juni-augusti 2014 nr 3, mars-maj 2013 nr 2, december 2012 - februari 2013 nr 1, september-november 2012

  • Heliga Synoden | Stockholms stift

    biskopar Den gammalkalendariska rörelsen Bekännelse av tron av den Sant Ortodoxt kristne (Arabic , English ) Ὁμολογία Πίστεως Γνησίου Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ Den sanna Ortodoxa kyrkans motstånd mot ekumenikens heresi -dogmatiska och kanoniska frågor (på engelska ; den finns även på arabiska ) Ἡ Γνησία Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία ἔναντι τῆς Αἱρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ Θέματα Δογματικά καί Κανονικά Истинная Православная Церковь пред лицом ереси экуменизма: Догматические и канонические вопросы (Russian) ИСТИНСКИ ПРАВОСЛАВНА ЦРКВА И ЈЕРЕС ЕКУМЕНИЗМА Догматска и канонска питања (Serbian) Adevărata Biserică Ortodoxă și erezia Ecumenismului Teme dogmatice și canonice (Romanian) Den kyrkliga unionen mellan den Heliga Motståndssynoden och de Sanna Ortodoxt kristna i Grekland, anmärkningar, oro och lösningen. Bytet av kalender 1924 och e k umenikens heresi, finns även på arabiska För fler artiklar om vår ecklesiologi, se: www.hsir.org/Theology_en/Ecclesiology.html

  • Stockholms Ortodoxa stift | Heliga Philothei Ortodoxa Kloster

    Heliga Philothei Ortodoxa kloster grundades 1988 av Moder Philothei (1922-2012) med välsignelse av Metropolit Kyprianos av Oropos och Fili. Moder Philothei på klostrets tomt inköpt 1987 framför det gamla huset som sedan revs. Liturgi i Heliga Philotheis kapell med Metropolit Kyprianos den yngre, 2016. 1/9 H eliga Philothei Ortodoxa kloster grundades 1988 av Moder Philothei (1922-2012) med välsignelse av Metropolit Kyprianos av Oropos och Fili, Heliga Kyprianos och Justina Kloster, Grekland (†2013). Det är det första Ortodoxa nunneklostret i Sverige i modern tid. Det ligger utanför Enköping och är ett s.k. "metochion" (annex) till Heliga Änglarnas kloster utanför Aten, Grekland, där Moder Philothei och de två nu boende systrarna i klostret vigts till nunnor och blivit upplärda, varav en är född i Sverige, Moder Magdaleni. Klostret är ett s.k. hesychastirion, d.v.s., nunnorna lever i stillhet och bön. De följer ett traditionellt ortodoxt klosters dagsprogrogram med fasta gudstjänsttider tre gånger om dagen varvat med arbete, vilket huvudsakligen består av ikonmålning och ikontryck. De flesta gudstjänster i klostret är inte offentliga. På klosterområdet finns två kapell, ett i huvudbyggnaden helgat till den Heliga Philothei och ett fristående i grekisk stil helgat till den Helige Nikolaos. Besökare mottages inte regelbundet och när det sker, endast efter överenskommelse i förväg. De bör ha anständig klädsel, inte shorts, urringat el. dyl. och kvinnor bör ha kjol som inte är för kort och täckt huvud. Man klär sig och beter sig på hela klosterområdet som inuti en Kyrka. Liksom i traditionella Ortodoxa nunnekloster i Grekland är endast kvinnliga besökare tillåtna att inträda i klostrets huvudbyggnad. Klostret har inget gästhem eller natthärbärge för besökare. Klostrets festdagar, är Heliga Philothei av Athen, som firas den 19 febrauri/ 4 mars, och Helige Nikolaos, som firas den 6/ 19 december. Ikonförsäljning Nunnorna i Heliga Philothei Ortodoxa kloster försörjer sig genom försäljning av ikoner som handmålats eller tryckts och monterats i klostret. Genom att beställa ikoner från dem stödjer du klosterlivet i Sverige! Se deras hemsida för ikonförsäljning på www.klosterikoner.com Gåvor Alla gåvor till klostret mottages tacksamt på bankgiro 677-0242 "Stiftelsen Heliga Philothei Ortodoxa kloster" Swish: 123 101 1634 Man kan också skicka en gåva direkt via PayPal: Alla bidragsgivare åminns i klostrets dagliga förböner.

  • Marjos hummus

    Servera hommus till exempel som tillbehör till klyftpotatis i ugn eller som röra på bröd tillsammans med en soppa. Perfekt för en matsäckssmörgås i fastetid! Gör gärna dubbel sats för den kommer att gå åt snabbt. Den går bra att frysa in också. Marjos hummus Servera hommus till exempel som tillbehör till klyftpotatis i ugn eller som röra på bröd tillsammans med en soppa. Perfekt för en matsäckssmörgås i fastetid! Gör gärna dubbel sats för den kommer att gå åt snabbt. Den går bra att frysa in också. 4 portioner Ingredienser 3 dl kikärter 2 msk tahini (eller sesamfrön malda i mixer) 2 vitlöksklyftor 2 msk pressad citron 2 msk olja 1 tsk spiskummin (valfritt) salt vatten Gör så här Häll alla ingredienser i en mixer och blanda tills allt blir en slät röra. Tillsätt vatten om det blir för tjockt. Smaka av med salt och citron. < Tillbaka

  • Stockholms Ortodoxa stift | Bildarkiv

    Bildarkiv BILDARKIV Klicka på fotot för att se fler från varje år. 2018 Pilgrimsfärd till Grekland 2017 2017 Resa till Serbien 2017 2016 2015 2014 2014 Unionsliturgi i Grekland 2013 2012 2011

  • Linstortillas

    Fantastiska röda linstortillas som är spannmålsfria, oljefria, proteinrika och fiberrika. Du behöver bara röda linser plus lite kranvatten (och salt om du vill). Linstortillas Fantastiska röda linstortillas som är spannmålsfria, oljefria, proteinrika och fiberrika. Du behöver bara röda linser plus lite kranvatten (och salt om du vill). ca 6-8 tortillas Ingredienser 2,5 dl röda linser 5 dl vatten Tillsätt ca 1 tsk havssalt när du mixar Gör så här Skölj linserna och sila av. Mät upp vatten och blötlägg linserna minst 6 timmar i rumstemperatur. Det går bra att förvara i kyl upp till 48 timmar. Det är viktigt att INTE hälla bort vattnet som linserna är blötlagda i. Lägg linser och blötläggningsvattnet i en mixer och mixa till en slät puré. Det ska bli som pannkakssmet. Tillsätt ca 1 tsk salt om så önskas. Stek på medelvärme i en teflonpanna. Vänd efter 2-5 minuteroch stek klart på andra sidan i en minut. Smeten är tjock så sprid ut den i pannan med baksidan av en sked till en ca 15 cm stor cirkel. Låt svalna av på ett galler. Servera som tortilla eller bara som ett gott bröd. < Tillbaka

  • Biskop Johannes | Stockholms stift

    Biskop Johannes av Makarioupolis (+ 2020) Grundare av missionen i Sverige Fader Johannes Aspudden 1978 Met. Kyprianos' första besök 1984 Kyrkkaffe i Rågsved1988 Rågsved 1992 1994 Konsekration av kyrkan i Vårberg1998 Konsekration till biskop 2000 Konsekration till biskop 2000 Vårberg 2000 Besök i Grekland Met. Kyprianos konsekration till biskop 2007 2011 2012 Begravning juli 2020 Begravning 2020 Biskop Johannes Deurloo föddes den 31 januari 1930 nära Rotterdam i Nederländerna. Hans föräldrar var bönder och tillhörde den reformerta kyrkan. När Biskop Johannes gick i grundskolans högstadium konverterade han till den Romersk-katolska kyrkan mot sina föräldrars vilja och anslöt sig så småningom till Franciskanerklostret i Weert Limburg i en ålder av nitton år 1949. Vid klostret slutförde han de teologiska studier han anmodats och gick även igenom ett treårigt program i konstvetenskap genom Écoles des Beaux-Arts i Paris. Han tog så småningom ett certifikat i konstrestaurering. Genom sina konststudier kom han i kontakt med ikonografin och blev intresserad av den Ortodoxa kyrkan. Efter en kris i tron i samband med det Andra Vatikankonciliet lämnade han den romersk-katolska tron och flyttade 1965 till Sverige, där han så småningom gifte sig med Monica Johannesson. Tillsammans fick de två barn, Anders (Lukas) och Cecilia, och 1973 konverterade hela familjen till den Ortodoxa kyrkan. 1976 vigdes Biskop Johannes till diakon av Metropolit Irinei, som då tillhörde den "Fria Serbiska kyrkan", som nu är återförenad med det Serbiska patriarkatet. 1977 upphöjde Metropolit Irinei honom till Presbyter och gav honom i uppdrag att betjäna de serbiska församlingarna i Stockholm och Malmö. 1978 grundade han Heliga Konstantin och Helena ortodoxa församling i Stockholm, först i en lokal i Aspudden, sedan i Rågsved, sedan Sätra för att slutligen bygga en kyrka åt församlingen i mitten av 1990-talet i Vårberg. 1985 då Biskop Johannes var bekymrad över den serbiska kyrkans ekumeniska aktivitet och vissa pastorala problem vädjade han att bli mottagen av Metropolit Kyprianos av Oropos och Fili som tillhörde den del av den Grekisk-ortodoxa kyrkan som följer den s.k. gamla kalendern. 1990 tilldelades Biskop Johannes en Theol. Lic. av Center of Traditionalist Orthodox Studies, Etna (USA) för uppsatsen ”History and Idea of the Holy Icon in the Orthodox Church”. 1988 gick Biskop Johannes dotter Cecilia i kloster tillägnat St. Elizabeth, the Grand Duchess of Russia i Etna (USA) och är nu schemanunna under namnet Justina. Alldeles före Biskop Johannes fru Matushka Monica insomnade i början av 1999 vigdes hon till det stora schemat under namnet Parthenia. Biskop Johannes själv tonsurerades till munk den 2 maj 1999. Fyra dagar senare upphöjdes han till Arkimandrit. På söndagen före den Stora och Heliga Fastan den 12 mars 2000 konsekrerades han till titulärbiskop av Makaroupolis i de Heliga Kyprianos och Justina kloster, Fili (Athen) Grekland. Under hösten 2010 råkade Biskop Johannes ut för en olycka, skadade sin rygg allvarligt och hade därefter allt svårare att kunna celebrera gudstjänster. I februari 2014 vigdes han till det Stora schemat och drog sig så tillbaka som aktiv biskop. Trots sin sjukdom, som gjort att han mestadels varit sängliggande i tio år, har han under de åren varit en stor tröst och ett starkt stöd för församlingsbor och andra ortodoxa som frekvent besökt honom. Han insomnade stilla lördagen den 5/18 juli då vi firar den Heliga Elisabet, Storfurstinnan av Ryssland, i sitt rum intill den ortodoxa kyrka han själv byggt i Vårberg och begravdes på tisdagen 8/21 juli, tre dagar senare, alldeles bakom altarområdet utanför sin kyrka, enligt ortodox sed för biskopsbegravningar. Begravningen celebrerades av Metropolit Kyprianos av Oropos och Fili, Stockholms stifts ställföreträdande biskop, samt Biskop Ambrosios av Methonis som gjort stora insatser för att stötta den svenska missionen i vårt stift, tillsammans med församlingens prästerskap. Biskoparna kom från Grekland med det första direktgående flygplanet sedan Coronakrisen utbröt. Biskop Johannes är mest känd i en vidare krets i Sverige för sina ikonmålarkurser som han, med stor iver och flitighet, höll på många platser i Sverige från 1970-talet fram till olyckan 2010 och för sina målade ikoner som finns i många svenska kyrkor och församlingshem. Biskop Johannes får räknas som en av pionjärerna i Sverige med att föra traditionell ortodox ikonografi till den popularitet den har i dag i alla kristna trossamfund. Evig åminnelse! En dokumentärfilm om Biskop Johannes i sju delar.

  • Resa till Serbien | Stockholms stift

    Resa till Serbien 2017 Tillbaka till bildarkiv RESA TILL SERBIEN 2017 29 maj I lördags åkte en grupp på pilgrimsfärd till Serbien. Under söndagen besökte vi många kyrkor i Belgrad, speciellt fint var att besöka Helige Sava kyrka! 29 maj I natt har vi övernattat i ett kloster tillägnat Helige Nikolai av Smyrna, där relikerna av Helige Nikolai Velomirovitch, vilkens skrifter vi ofta läser ur i våra kyrkor. Munkarna bjöd oss på en underbar frukost och ett fint andligt samtal om Kyrkans utmaningar i dessa tider! Helige Nikolai Velomirovitch 29 maj Idag har vördat helige Justin Popovitch reliker i Ärkeängeln Gabriels klosterkyrka i Celije. Nunnorna där var mycket glada då de hörde att vi var greker av gamla kalendern och bjöd oss på välbehövligt kaffe! Helige Justin bed för Kyrkan i tider av oro och avfall! 29 maj Ikväll har vi besökt ytterligare två kloster, i det ena tillägnat Bebådelsen tonsurerades Patriark Pavle till munk. Nu är det ett nunnekloster. Kyrkan är från 1400-talet... 30 maj dag har vi besökt kloster på vad som många kallar "serbernas heliga berg". Här finns ett tjugotal kloster dock är bara hälften idag befolkade. Först besökte vi Helige Johannes Döparens födelses nunnekloster där frekmålning pågick. 30 maj Sedan har vi besökt Theotokos Avsomnandes nunnekloster på ett högt berg. Efter den långa vandringen upp och efter att venererat alla reliker bjöds vi på kaffe och en spektakulär utsikt. 30 maj På eftermiddagen har vi besökt klosterkomplexet i Zica! 30 maj På vägen mot Nis besökte vi Guds Moders Avsomnandes kloster nära Ljubostinjs där vi venererade relikerna av tsaritsan Miliza. 30 maj Vi gör nu sista klosterbesöket för idag för att bedja vid Äldste Tadejs andliga barns grav Fader Gabriel som hade profetians gåva, tillägnat helige Lukas! 30 maj Idag besökte vi ett kloster tillägnat Ärkeängeln Gabriel, mellan byarna Popsica och Pirkopac och åt lunch med den energiska Fader Varnava. 1 juni Idag har vi på förmiddagen besökt två medeltida kloster: Guds Moders Avsomnandes kloster, där fader Tadej ligger begravd (som redan lokalt vördas som helgon) och sedan Guds Moders intåg i templet där reliker av helige Gregorios Sinaiten finns. 1 juni Nu har vi besökt det fantastiska nunneklostret tillägnat Heliga Treenigheten i Manasija. En borg på en bergsluttning vilkens kyrka byggdes 1407. 1 juni Vi avslutade dagen med att besöka ett 1300-tals kloster tillägnat Kristi himmelsfärd i Ravanica! 2 juni dag har vi varit i Nis, där helige Konstantin föddes. Vi började dagen med att besöka Röda korsets koncentrationsläger som tyskarna anlade 1941. Här dödades cirka 12.000 fångar. På bild syns sovsal och isoleringsrum (observera taggtråden på golvet). Sedan besökte vi katedralen i Nis och Skalletornet där turkarna lät sätta upp kranierna på upprorsmakarna som en varning 1809. En fruktansvärd syn! Sedan besökte vi Heliga Konstantin och Helena kyrka... ...där prästen visade alla kyrkans reliker.

  • Stockholms Ortodoxa stift | بدعة المسكونية

    إن كنيسة المسيحيين الأرثوذكسية الأصيلة في اليونان ترعى بإخلاص اللاهوت المناهض لبدعة المسكونية، وذلك على مستويين في آنٍ معاً: من جهة هي تسلّط الضوء على الانحرافات الكنسية للأرثوذكسيين المسكونيين على المستويين النظري والعملي ، ومن جهة أخرى هي تنشر تعليم تقاليد الآباء والمجامع الأرثوذكسية المختصّة بالعلاقة بين البدعة والح بدعة المسكونية الكنيسة الأرثوذكسية الأصيلة وبدعة المسكونية: مسائل عقائدية وقانونية The True Orthodox Church and the Heresy of Ecumenism __________________________ الهراطقة اللاخلكيذونيين: مساهمة في الحوار المختص ﺑ "أرثوذكسية" اللاخلكيذونيين "The Non-Chalcedonian Heretics: A Contribution to the Dialo gue concerning the "Orthodoxy" of the Non-Chalcedonians __________________________ "إنشقاق" أم " إنعزال "؟ بقلم كبريانوس , متروبوليت أوروبوس و فيلي "Schism" or "Walling-off"? by Metropolitan Cyprian of Oropos and Fili __________________________ نور الأرثوذكسية وظلمة المسكونية-حديث لاهوتي بمناسبة أحد الأرثوذكسية 2012 The Light of Orthodoxy and the Darkness of Ecumen ism __________________________ القديس أثناسيوس الكبير: مُعَلّم الإنعزال المستقيم الرأي St. Athanasios the Great: Teacher of Orthodox Walling Off __________________________ مشكلة أتباع التقويم الجديد المتحفظين, الأب ماكسيموس ماري تّا The Problem of Conservative New Calendarism, by Fr. Maximos (Maretta) __________________________ حدود الكنيسة, بقلم نيقولاوس مان يس The Boundaries of the Church, by Nikolaos Mannes __________________________ هل مصطلحي "مسيحي" و" أرثوذكسي " دقيقين في عصرنا الحالي؟ بقلم رئيس الأساقفة أفيركي Are the terms "Christian" and "Orthodox" Accurate For Our Times? __________________________ الشيخ سابا الأثوسي عن الشيخ باييسيو س Elder Sabbas the Athonite on Elder Paisi os _________________________ الأرثوذكسية أم الموت : الفصل ٣٠ من الكتاب المسكونية- طريق إلى ا لهلاك Orthodoxy or Death: Chapter 30 from the book: Ecumenism, A Path to Per dition

  • Annas pressgurka

    Lite "tillbehör" kan piffa upp det mesta! Pressgurka går snabbt att göra och man kan passa på när gurkan är billig. Det blir ingen långtidskonserv men den håller någon vecka i kylen, till och med två, men den äts nog upp innan! Annas pressgurka Lite "tillbehör" kan piffa upp det mesta! Pressgurka går snabbt att göra och man kan passa på när gurkan är billig. Det blir ingen långtidskonserv men den håller någon vecka i kylen, till och med två, men den äts nog upp innan! 1 burk Ingredienser 1 gurka 1,5-2 msk socker 1/2 tsk salt (inte mindre, då blir det smaklöst och inget "pickle") Vitpeppar efter smak. (Ett par ordentliga vrid med kvarnen, hellre ett vrid för mkt än för lite!) Lite persilja (Fryst funkar utmärkt. Mängden är en smaksak men lite bör man ha i, det blir inte samma sak utan !) 1 msk 24% ren ättika (man kan även använda 2 msk 12% ättikssprit men det blir mer gurkspad och lite mer vattnigt då) Ingen extra vätska behövs. Gurkan kommer att skapa sitt eget spad. Gör så här Ta en burk med lock som man kan "pressa" gurkan i. En gammeldags konserveringsburk med bygel-lock, ett mindre lock eller platta som går ner i burken och en tyngd, riktigt tung. Har man inte det kan man ta en kork eller något som man kan trycka ner plattan med och liksom spänna ner med burklocket. Skölj gurkan och skär av toppen och ät upp 😉! Tippen skär man bort mest för att man vill ha bara skivor i burken och göra det lättare att skiva resten. Använd en osthyvel och hyvla ner gurkan i burken. Häll på socker, salt och vitpeppar och sist häll sakta över ättikan så att kryddorna smälter ner lite i gurkorna. Tillsätt persiljan. Ta sedan en gaffel och vänd runt gurkorna så att de blandas lite med kryddorna. Det är lite trångt och det är lättast om man håller handen över burken och blandar under. Det gör ingen om gurkskivorna bryts lite. Man kan också blanda allt i en bunke och sedan lägga i en burk, men det smakar inte lika gott. Vet inte varför 😀 Lägg i det lilla plattan och "tyngden"/korken och stäng burken. Vänta 3 timmar och ät! Fast godare om den får stå över natten. God spis! < Tillbaka

  • Stockholms Ortodoxa stift | تعاليم روحية

    تعاليم روحية هل لديك تذكرة؟ في ما يختص بالتوبة والإعتراف Do You Have a Ticket? Concerning Repentance and Confession, by Metropolitan Cyprian حوار القديس سيرافيم ساروف مع نيقولاوس موتوفيلوف St. Seraphim of Sarov's Conversation With Nicholas Motovilov لائحة بالأهواء - للقديس بطرس الدمشقي "A List of the Passions - by St. Peter of Damascus ARABIC ENGLISH" دليل إلى الحياة الأرثوذكسية: بعض المعتقدات والعادات والتقاليد في الكنيسة A Guide to Orthodox Life الراهب والفلاح The Monk and the Peasant كيف نشفي أخانا بالإحترام والمحبة. How We Heal Our Brother With Consideration and Love التدخين والمسيحي الأرثوذكسي - قسطنطين كافارنوس Smoking and the Orthodox Christian, by Constantine Cavarnos الحياة بنزاهة - عظة للأب ستيفن ألان Life with Integrity - A Sermon by Father Steven Allen الظهورات المريمية: تدخّل إلهي أم وهم - ميريام لامبوراس The Marian Apparitions: Divine Intervention or Delusion? by Miriam Lambouras عبادة البطل: مرض نضالنا المقدس فوتيوس، أسقف ماراثون (حالياً متروبوليت ديميترياس) Hero-Worshipping: the Sickness of our Holy Struggle, by Bishop Photios of Marathon, (now Metropolitan of Demetrias)

  • Gammalkalendariska rörelsen | Stockholms stift

    Gammalkalendarismen är inte i första hand ett motstånd mot ny kyrklig festkalender där alla kyrkliga högtider utom Påsken infaller 13 dagar tidigare, utan en reaktion mot den teologiska modernismens angrepp på den Ortodoxa kyrkan. "Ty låt dem [latinarna] veta att de Ekumeniska koncilier som hölls efter det Första konciliet, och resten av Fäderna, visa som de var, givetvis kunde se, att vårdagjämningen hade avvikit [från där den var förut]; men oavsett detta ville de inte ändra på dess position från 21 mars, där det Första Ekumeniska konciliet placerat den, eftersom de föredrog Kyrkans överenskommelse och enhet före [astronomisk] korrekthet. Att vidmakthålla 21 mars orsakar inte någon förvirring när vi ska bestämma datumet för vår Påsk eller skada på fromheten." (Helige Nikodemos Hagioriten, Pedalion, s.9). Den Sanna (gammalkalendariska) Grekisk-ortodoxa kyrkan är en motståndsrörelse inom Greklands autokefala (självständiga) kyrka. Rörelsen uppstod 1924 i samband med byte av kyrklig festkalender från den kalender som de Heliga fäderna kommit överens om vid kyrkomötet i Nicea år 325 (den s.k. julianska eller gamla stilens kalender) till den gregorianska s.k. nya stilens kalender. Kalenderbytet väckte livlig opposition framför allt i klostren och bland enkla, fromma lekmän. Oppositionen stöddes så småningom även av ett antal biskopar. Dessa bildade en oppositionssynod. Gammalkalendarismen är dock inte i första hand ett motstånd mot ny kyrklig festkalender där alla kyrkliga högtider utom Påsken infaller 13 dagar tidigare, utan en reaktion mot den teologiska modernismens angrepp på den Ortodoxa kyrkan. Kalenderbytet är begynnelsen på ett nytt och farligt tankemönster bland ortodoxa kyrkoledare där man kompromissar med Ortodox tro och praxis. I väntan på ett stort kyrkomöte där dessa frågor skall få ett slutgiltigt svar har gammalkalendariker därför, enligt god Ortodox sed, ingen nattvardsgemenskap med den andra delen av den Grekisk-ortodoxa kyrkan. Gemenskap finns med de kyrkor som har samma kyrkosyn: den Sanna Bulgarisk-ortodoxa kyrkan under Biskop Photii av Triaditza och den Ryska utlandskyrkan under Metropolit Agathangel av New York och Östra Amerika. Bytet av kalender 1924 och ekumenikens heresi, finns även på arabiska Vilka är gammalkalendariker och vad vill vi Helgonförklaringen av Helige Chrysostomos den nye bekännaren, den grekiska gammalkalendariska rörelsens "fader" Korsets uppenbarande över Athén 1925, finns även på arabiska The “Sigillion” of 1583 Against “the Calendar Innovation of the Latins”: Myth or Reality "Kanonicitet" Kyrkans gränser – en nödvändig kommentar till Kristi förklarings församlingsblad Fem klargörande citat om den missbrukade termen "kanonisk". "Ingen term är så ofta använd -och missbrukad- bland ortodoxa som termen kanonisk" skrev Fader Alexander Schmemann. Nedan återfinns en artikel på engelska skriven av Fäderna vid Helige Gregorios Palamas kloster som på ett utmärkt sätt förklarar ett rätt bruk av termen: "The True Meaning of Canonicity". Vem är fundamentalist, schismatisk och okanonisk? Bekännelse av tron av den Sant Ortodoxt kristne Bekännelse av tron av den Sant Ortodoxt kristne (Arabic , English ) Ὁμολογία Πίστεως Γνησίου Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ Den sanna Ortodoxa kyrkans motstånd mot ekumenikens heresi -dogmatiska och kanoniska frågor (på engelska ; den finns även på arabiska ) Ἡ Γνησία Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία ἔναντι τῆς Αἱρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ Θέματα Δογματικά καί Κανονικά Истинная Православная Церковь пред лицом ереси экуменизма: Догматические и канонические вопросы (Russian) ИСТИНСКИ ПРАВОСЛАВНА ЦРКВА И ЈЕРЕС ЕКУМЕНИЗМА Догматска и канонска питања (Serbian) Adevărata Biserică Ortodoxă și erezia Ecumenismului Teme dogmatice și canonice (Romanian) Den kyrkliga unionen mellan den Heliga Motståndssynoden och de Sanna Ortodoxt kristna i Grekland, anmärkningar, oro och lösningen. Bytet av kalender 1924 och e k umenikens heresi, finns även på arabiska För fler artiklar om vår ecklesiologi, se: www.hsir.org/Theology_en/Ecclesiology.html Läs om Korsets uppenbarande över Athén 1925

  • Ikoner | Stockholms stift

    "Det som Ordet kommunicerar via hörseln visar bilden fram tyst" (Johannes av Damaskus 700-talet) O rdet ikon kommer från grekiskans eikon , vilket betyder bild eller avbild och är en helig bild i den Ortodoxa kyrkan. Bilden uppfattas här inte enbart som illustration till Bibeln och andra texter utan som en del av det heliga budskapet. I Kyrkan möter man ikonen bl.a. i templon (ikonostasen) och i hemmets "vackra hörn", den rumshörna där familjeikonerna är samlade, där oljelampan brinner och där de troende ber sina dagliga böner, tänder ljus och rökelse. I en Ortodox kyrka eller i ett Ortodoxt hem finner man inga skulpturer med religiösa motiv men däremot ikoner, målade bilder. Detta är något för den Ortodoxa kyrka mycket karakteristiskt. lkonerna har ingen motsvarighet hos andra "kristna". Det kännetecknande för ikonografin är ett minimum av detaljer med ett maximum av utryck. I den Ortodoxa kyrkan är ikonerna en integrerad och självklar del av gudstjänsten. Vi tänder ljus framför dem, gör korstecknet och kysser dem. Vördnaden vi visar för ikonen är ingen avgudadyrkan. Vi tillber den inte utan visar just vördnad eller håller den i ära. Inte för färgen och träet, utan den vördnad vi visar för ikonen vidareförmedlas till den person som ikonen föreställer, säger Kyrkans heliga fäder. En ikon är uttryck för helighet i färg och guld. Det är mer än en symbol; det är en helig bild, därför att ikonen inte bara representerar personen som är målad på den; den är också delaktig i den avbildade personens helighet. Personen finns i Himlen, men samtidigt är den närvarande på jorden av Nåd genom ikonen. När vi visar den vördnad får vi del av samma helighet som personen på ikonen befinner sig i. Gamla Testamentet förbjuder avbilder. Då var det inte möjligt att se Gud, men i och med att Ordet blev kött, att Gud sände sin Son att födas som människa, som levde här på jorden, så blev det möjligt att se Honom och också att avbilda Honom på ikoner. Läs mer Några intressanta ikonografiska studier på engelska. Blogg om ikoner på svenska Frågor och svar Den ryska ikonen med ansiktet som kom tillbaka Om du vill köpa en målad eller tryckt ikon till din kyrka eller ditt hem och samtidigt stödja vårt kloster:

  • Frågor och svar | Stockholms stift

    Vi har här sammanställt några vanliga frågor. Ortodoxt levnadssätt 1. Ett Ortodoxt levnadssätt Bikt Jag tycker det är svårt att bikta mig. Jag vet helt enkelt inte vad jag skall säga. Kan Ni ge några råd kring det. Läs svar Fastan Snart börjar den Stora fastan, kan ni inte inför den uppmuntra mig och förklara fastans sanna natur? Läs svar Den Gudomliga Liturgin/ Nattvarden Är det som Ortodoxt kristen nödvändigt att gå i kyrkan varje söndag och hur gör man i så fall om man är sjuk eller har väldigt långt till en kyrka? Läs svar När skall vi prostrera i den Gudomliga Liturgin? Läs svar På vilket sätt skall man förbereda sig för att motta den heliga Nattvarden? Läs svar Om vi vill bära fram bröd i kyrkan, hur går det till? Läs svar Klädsel Varför har kvinnor täckt huvud i era kyrkor; varför bör de inte klippa sitt hår kort och inte ha byxor? Varför ska männen bära skjortor med långa ärmar? Läs svar Varför säger ni att kvinnor alltid skall bära kjol eller klänning och ha långt hår? Läs svar Kristet namn Hur skall man som konvertit göra med ens gamla namn? Läs svar Är mitt namn viktigt i Ortodox tradition? Läs svar Födelsedag Är det fel att fira sin födelsedag som Ortodox? Läs svar Förberedelse för vigsel Jag och min pojkvän skall gifta oss och vi undrar lite grand om vad vi skall tänka på när det gäller planeringen? Läs svar Barn Hur förfar vi med barn i kyrkan? Läs svar 2. Fromma seder Åminna våra döda Hur skall vi åminna våra döda och vilket bröd skall vi baka? Läs svar Kyssandet Jag har funderat mycket över kyssandet i vår kyrka och skulle vilja ha svar på några olika frågor. Läs svar Hur vi hälsar en präst Hur beter man sig då man skall hälsa på en Ortodox präst? Läs svar Vassilopita Vad är Vassilopita? Läs svar (med recept !) 3. Tro Kyrkomöten Kan Ni kortfattat beskriva den ortodoxa kyrkans syn på koncilier (kyrkomöten) och berätta om de sju största. Läs svar Trobekännelsen Jag har två frågor som gäller översättningen av den Niceno-konstantinopolitanska trosbekännelsen: 1) Varför använder ni formuleringen "och tagit mandom genom den Helige Ande av Jungfru Maria..." och inte "och har tagit mandom av den Helige Ande och Jungfru Maria" som jag har sett i engelska översättningar och i en ny svensk av trosbekännelsen? 2) Varför använder ni de instuckna orden "på Honom" i formuleringen "som utgår av Fadern, på Honom som tillika med Fadern..." i er bönbok? Läs svar Ett dop Jag har hört talas om att Ni döper om personer som vill konvertera till den Ortodoxa kyrkan från ett annat kristet samfund. Detta är för mig obegripligt. Både den Heliga Skrift och vår trosbekännelse talar ju om att det finns ETT dop. Läs svar Theotokos Jag har märkt att när prästen (diakonen) utropar: "Ihågkommande vår allraheligaste…" i böneföljderna sjunger kören "Allraheligaste Gudaföderska, fräls oss". Detta tycker jag låter konstigt, borde det inte vara: "Allraheligaste Gudaföderska, bed för oss". Inte tror vi väl att Gudaföderskan är en Frälsare? Det finns ju bara en Frälsare och det är Guds son, Jesus Kristus. Läs svar 4. Liturgiskt språk Jag har märkt att Ni ändrat den invanda formuleringen i den Gudomliga liturgins begynnelse "Välsignad vare Faderns och Sonens och den Helige Andes rike, nu och alltid och i evigheternas evighet" till "Välsignat är …". Vad beror det på? Läs svar Ganska ofta i era översättningar så förekommer beteckningen LXX respektive hebr, vad betyder det? Läs svar Ibland har jag sett att ni använder namnet ”Gudaföderskans avsomnande” på kapellet i Uppsala. Jag har sett en artikel av Gunnel Vallqvist där hon kallar termen ”Gudaföderska” för oskön. Kan ni kommentera detta? Läs svar 5. Ikoner Jag undrar om man kan använda sig av modern teknik när man målar en traditionell ikon. Jag har sett ikoner målade av gammalkalendariker som är målade med akrylfärg och inte traditionell äggtempera. Om man i andra sammanhang hävdar att det yttre, som t.ex. den gamla kalendern eller vår klädsel, är så viktig, hur kommer det sig då att man tillåter innovationer inom ikonmåleriet? Läs svar Jag har sett att en återförsäljare av ikoner här i Sverige brukar referera till att ikoner "skrivs" och inte målas. Kan Ni förklara detta? Skall jag säga att en ikon är "skriven" av den eller den ikonmålaren istället för "målad"? Läs svar 6. Diverse Många i Sverige har under hösten upprörts av Ecce homo utställning i Uppsala domkyrka (tillhörande den Svenska kyrkan) och kommenterat den. I debatten har de flesta samfund i Sverige svarat officiellt eller inofficiellt, t.o.m. islams företrädare har gett sig in i debatten. Det som förvånar mig är att Ni ortodoxa har stått utanför allt detta. Den enda Österländska kyrka som sagt något är den Syrianska kyrkan. Så nu undrar jag, varför har Ni varit så tysta och vad tycker Ni egentligen? Läs svar Fromma seder

© 2025 Stockholms Ortodoxa stift

Ἐκκλησία Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν τῆς Ἑλλάδος

bottom of page