top of page

Meningen med prövningar


Synaxis med Metropolit Kyprianos

i Heliga Konstantin och Helenas församling, 2 oktober 2022

Efter den dyrbara Korsets upphöjelse fortsÀtter vi att fira Korset under hela tiden 14-21 september med den s.k. efterfesten dÄ vi sjunger gudstjÀnsthymner och texter frÄn epistel och evangelium som har med Korset högtid att göra.


Korset utför mirakel i vÄra liv, som t.ex. ett nutida mirakel som korset en person haft runt halsen gjort med en ateist. Det finns fler mirakler som hÀnt Ànnu mer nyligen med korsets hjÀlp.


VĂ„r kyrka uppehĂ„ller sig vid Korsets upphöjelse för att Kyrkan vill hjĂ€lpa oss att inse att den kristnes liv Ă€r ett liv pĂ„ korset. NĂ€r vĂ„rt liv inte Ă€r ett liv pĂ„ korset, nĂ€r allt Ă€r lĂ€tt och bekvĂ€mt utan svĂ„righeter och prövningar Ă€r det nĂ„got som inte Ă€r som det ska. DĂ„ Ă€r vi inte Ă€kta kristna. Den sanne kristne utmĂ€rker sig genom korset i sitt liv. Gud Ă€r barmhĂ€rtig och vars och ens kors Ă€r i förhĂ„llande till vad vi klarar av att bĂ€ra. Även om Gud Ă€r barmhĂ€rtig, vill vi inte ha nĂ„got kors alls i vĂ„ra liv. Med det minsta lilla som hĂ€nder klagar vi och vĂ€nder oss mot Gud och frĂ„gar oss ”Varför ska det hĂ€r hĂ€nda mig, Gud? Jag som gĂ„r varje söndag i kyrkan, vĂ€rdesĂ€tter Du inte det? IstĂ€llet ger Du mig svĂ„righeter!”


Vi mÄste fördjupa oss i detta och stÀndigt förbereda oss genom att ha andlig vaksamhet och förvÀnta oss svÄrigheter och prövningar. Det kan vara psykisk eller fysisk sjukdom, svÄrigheter pÄ arbetet eller i familjen eller generellt i vÄr sociala krets, tex folk som förtalar oss. LÄter det som om att vi Àr sjÀlvplÄgare? Vi Àr alla syndare, vi har gjort mÄnga fel och fortsÀtter göra det. VÄra lidelser förleder oss, vi blir lÀtt arga, dömer andra, faller i smÄ eller stora synder. Vi Àr slarviga med bönen och vÄrt hjÀrta brinner inte av kÀrlek till Gud utan av annan kÀrlek till det vÀrldsliga eller köttslig och materiell kÀrlek. VÄrt sinne Àr inte alltid fÀst vid Gud och den andliga kampen för vÄr frÀlsning. Allt detta bidrar till att vi befinner oss i ett tillstÄnd av syndfullhet.

Eftersom vi Àr syndfulla kommer Gud tillÄta prövningar. Inte för att vi ska betala för vÄr synd utan för att Herrens ska vÀcka oss. En prövning, tex nÄgon nÀrstÄendes död, gör att vi vaknar upp andligt och i det hÀr uppvaknandet förstÄr vi vÄr syndfullhet om vi har goda intentioner. Prövningarna gör oss ödmjuka. Om vi inser att vi lider p.g.a. vÄr syndfullhet och har sjÀlvkritik sÄ börjar vi uppleva Änger, botfÀrdighet och omvÀndelse. Hela vÄrt liv Àr omvÀndelse enligt kyrkofÀderna. Vi börjar med omvÀndelsen, fortsÀtter med omvÀndelse och slutar med omvÀndelse. För vad? För att vi har synder, lidelser och gör andliga snedsteg. Vi Àr sjuka och vi behöver bli helade.


Gud straffar inte

Vi glömmer att vi Àr sjuka och behöver blir friska och upplever dÀrför inte Ängern. Den helige Antonios den store sÀger att en kristen mÄste ha ett andligt arbete. Vad Àr det? Vi ska alltid ha vÄra synder och snedsteg inför oss och tro att det Àr för vÄra synders skull som vi har prövningar och svÄrigheter. PÄ sÀtt Àr vi stÀndigt beredda pÄ dem. Observera: inte för att Gud straffar. Gud straffar inte. Han Àr full av kÀrlek men Han tillÄter svÄrigheter för att genom dem vaknar mÀnniskan upp andligt.


Det finns tvÄ sorters svÄrigheter: sÄdana som vi sjÀlva vÀljer av fri vilja, tex fasta onsdagar och fredagar för Kristi skull. Vi gör det inte för att vÀnta en belöning för det. En onsdag förrÄddes Kristus av Judas; Skaparen sÄldes för 30 silverpenningar. Jag ska fasta av hela mitt hjÀrta och vilja, inte för att nÄgon annan sagt att jag bör göra det. Fredagar fastar vi för att Kristus dog pÄ korset den dagen. Man kan vÀlja att göra en extra fasta för nÄgon sÀrskild svÄrighet för att be mer om Guds hjÀlp. Det Àr sÄdant vi sjÀlva vÀljer av fri vilja. De svÄrigheterna Àr ganska lÀtta eftersom vi sjÀlva valt dem.


Det finns ocksÄ prövningar som vi inte sjÀlva valt, men som Gud tillÄter, tex sjukdom. DÄ fÄr vi visa vÄr kÀrlek till Kristus om vi mottar prövningen pÄ ett andligt sÀtt och tÀnker att Gud tillÄter den för att min sjÀl ska helas. Inte för att Gud straffar. Det Àr inte rÀtt att sÀga att Gud straffar. Han Àr barmhÀrtig. Han tillÄter sÄdant som inte Àr sÄ lÀtt för att det Àr för vÄrt bÀsta.

BÄde frivilliga och ofrivilliga prövningar bör vi bemöta med mycket tÄlamod och ödmjukhet och med medvetenhet om att jag befunnit mig i en andlig sömn och pÄ detta sÀtt försöker Gud att vÀcka mig. NÀr vi befinner oss i vaksamhet, förvÀntar oss och Àr beredda pÄ prövningar blir vi inte överrumplade nÀr de kommer. Det finns ingen möjlighet till ett liv utan prövningar, till det yttre eller till det inre, frÄn mÀnniskor runt omkring oss och frÄn de onda andarna som hatar vÄr andliga utveckling och försöker hindra den.

Vi ska ge ett verkligt exempel pÄ det vi just sagt: ett av mina andliga barn i Grekland Àr taxichaufför. Det Àr en person som Àr ödmjuk och ber, mottar ofta Nattvarden och Àr törstig att höra uppbyggande andliga ord. Under ett av hans arbetspass kom en annan bil och körde pÄ hans bil. Den andre föraren kom ut ur sin bil mycket ilsken och gav mitt andliga barn ett knytnÀvsslag i ansiktet. Han befann sig vid denna olycka i vaksamhet och bön dÀrför blev han inte arg utan vÀnde i stÀllet bokstavligen andra kinden till. Den andra föraren som körde in i honom blev förstÄs hÀpen och pÄ sÄ sÀtt försonades de, bad varandra om förlÄtelse och omfamnade varandra. Den hÀr personen har böneband i handen medan han kör och ber Jesusbönen under tiden, han har inre frid och kÀrlek inom sig. PÄ sÄ sÀtt beskyddar Gud honom bÄde frÄn inre och yttre prövningar. TÀnk er vilket bra exempel pÄ ett kristet beteende som den andre föraren fick! Det kan ha varit nÄgot som förÀndrade hela hans liv.


Subdiakon Christos: För 20-25 Ă„r sedan hjĂ€lpte jag till i klostret i Fili (Grekland) att organisera parkeringen av bilarna pĂ„ onsdagar nĂ€r det var Paraklesis till Heliga Kyprianos och Justina och det var mycket folk som kom. Det kom en taxichaufför och stĂ€llde sig framför de andra. Jag sade till honom att han skulle stĂ€ll sig i kö i sin tur. DĂ„ sĂ€ger chauffören: ”Vem Ă€r du som ska sĂ€ga till mig vad jag ska göra?” Jag sade att vi Ă€r hĂ€r för att underlĂ€tta för er. Han blev vĂ€ldigt upprörd och kom ut ur bilen och hotade att slĂ„ mig och lyfte handen. Jag visade kinden att jag var fĂ€rdig att ta emot hans slag. Efter det blev vi goda vĂ€nner och han kom regelbundet till klostret och gjorde som jag sade till honom hĂ€danefter.


Kommentar: Det Àr lÀtt att sÀga nu att man ska vÀnda andra kinden till, men i den situationen vet man inte hur man ska reagera.


Metropoliten: Vi vet dock att Herren sade att vi ska vara vaksamma sÄ att vi inte hamnar i frestelse. NÀr det hÀnder fÄr vi försöka hÄlla vÄr ilska tillbaka. Det Àr det första steget men det Àr inte allt. NÀsta steg Àr att försöka bli helade frÄn vÄra lidelser med Guds nÄd. FrÄn att vara vilda getter bör vi bli tama lamm. Detta Àr nÄgot som berör oss alla, först och frÀmst mig sjÀlv. Vi som Àr herdar för den andliga flocken mÄste föregÄ med gott exempel. Hur ska vi annars kunna ge rÄd om hur andra bör bete sig?


Hur kan vi med Guds hjÀlp förbereda oss för prövningar?

1) Vi mÄste komma ihÄg Guds bud som sÀger att vi ska vaka och bedja sÄ att vi inte inleds i frestelse. NÀr vi Àr vaksamma och ber, vad som Àn hÀnder, kan vi möta prövningar som kommer plötsligt med ödmjukhet, kÀrlek och bön.


2) Innan vi gÄr hemifrÄn till skolan eller arbetet bör vi be en kort bön. MÄnga troende har en ikon med Guds moder bredvid ytterdörren med en oljelampa och innan de gÄr frÄn hemmets hamn ut pÄ det vilda havet ber de en bön om Guds moders beskydd. Det Àr bra om vi gör korstecknet och kysser ikonen och tar lite olja frÄn lampan i pannan, sedan kan vi gÄr ut med bönen som sköld. Vi bör sedan fortsÀtta be var vi Àn befinner oss. Kyrkans fÀder sÀger att vi ska beskydda vÄra sinnen sÄ att synden inte kommer in i oss. Vi bör beskydda vÄra ögon frÄn att se och öronen frÄn att höra sÄdant som kan leda oss till synd och lÀpparna frÄn att sÀga onödiga saker sÄ att vi inte förlorar vÄrt tillstÄnd av bön. FÀderna sÀger att vi gör pÄ samma sÀtt som nÀr vi sÀtter myggnÀt för fönstren sÄ att inte insekter ska komma in. Ska vi inte göra pÄ samma sÀtt med vÄr kropp dÀr sjÀlen bor? Men vi ska inte bara hindra saker att komma in utifrÄn; samtidigt bör vi ha ett inre arbete och be stÀndigt som aposteln Paulus sÀger. Han sade inte det till munkar och nunnor utan till alla kristna. Genom stÀndig bön har vi en oavbruten kommunikation med Gud sÄ att Guds nÄd kommer till oss och ger oss en stark lÀngtan att skydda vÄra sinnen sÄ att inte synden kommer in.


Ett av mina andliga barn berÀttade nyligen för mig om sin son som Àr 15-16 Är. Han kommer regelbundet till kyrkan och biktar sig och tar Nattvarden. Utan att hans mor lÀrt honom det har hon lagt mÀrke till att han Àr vÀldigt försiktig nÀr han Àr ute i vÀrlden. Om hans blick hamnar pÄ nÄgot som inte Àr bra att se, vÀnder han bort sin blick pÄ eget initiativ. Det Àr det som vaksamhet innebÀr. Vad visar det? Att ingenting Àr omöjligt om en sÄ ung person klara av det. Ofta sÀger vi att det inte gÄr för att vi lever i vÀrlden.


NÀr vi lever i den hÀr atmosfÀren av stÀndig vaksamhet och bön odlas kÀnslan av Guds och vÄrt skyddshelgons nÀrvaro. Vi Àr dÄ försiktiga sÄ att vi inte förtörnar Gud eller vÄr skyddsÀngel och försöker befinna oss nÀra Gud bÄde i hemmet och utanför det. Alla de hÀr förberedelserna och anstrÀngningarna Àr ett kors. Det finns ingen möjlighet att Kristus inte ger ett kors till nÄgon för vÄr sjÀls helandes skull.


Alla kristna hem bör ha ikoner och en stÀndigt tÀnd oljelampa. Kyrkans tradition visar att oljan frÄn oljelampan har mirakulös och exorcistisk kraft, dvs jagar bort demoniska krafter. Ett exempel frÄn Helige Nifons liv, Àrkebiskop av Konstantia pÄ 300-talet.


FrÄga: En praktisk frÄga: Om man gör i ordning sin oljelampa, spiller lite olja och torkar upp det med papper, Àr det bra att brÀnna pappret sedan?

Metropolitens svar: Ja, vi bör brÀnna separat pÄ ett rent stÀlle allt sÄdant som Àr frÄn kyrkan, ikoner och oljelampor. Om vi inte har möjlighet att göra det sjÀlva kan vi ge det som ska brÀnnas till prÀsten sÄ att han kan ta hand om det dÀr han brÀnner sÄdant som Àr frÄn kyrkan.

Prövningar Àr Guds vÀlsignelse

Helige Ambrosios av Milano reste runt tillsammans med andra prĂ€ster. Han kom till en gĂ„rd som tillhörde en rik kristen som visade dem gĂ€stfrihet, dĂ€r de skulle fĂ„ Ă€ta och vila. Helige Ambrosios frĂ„gade den rike mannen hur hans liv var. Han svarade: Ӏra Ă„t Gud! Jag har allt gott, njuter av allt och har inga svĂ„righeter!” Helige Ambrosios vĂ€nde sig till dem som följde med honom och sade: ”Vi mĂ„ste snabbt lĂ€mna det hĂ€r stĂ€llet!” De andra lydde honom men undrade varför. Helgonet sade att det hĂ€r stĂ€llet har inte Guds vĂ€lsignelse. NĂ€r de hade kommit en bit dĂ€rifrĂ„n sjönk hela gĂ„rden ner i jorden. Ett stĂ€lle dĂ€r allt gĂ„r vĂ€l och inte har nĂ„gra svĂ„righeter eller prövningar har inte Guds vĂ€lsignelse.


Om man inte anvÀnder allt gott Gud ger till att dela med sig Ät andra fÄr man inte Guds vÀlsignelse. PÄ samma sÀtt som den rike mannen i Evangeliet som ville bygga större lador för att fÄ plats med sina rikedomar istÀllet för att ge till behövande. Samma natt togs hans liv ifrÄn honom och vad hÀnde med alla rikedomar han samlat?


Syster Seraphima: Ofta vill vi försöka undvika svĂ„righeter och prövningar i vĂ„ra liv eller klagar över dem för att vi inte förstĂ„tt att det Ă€r en Guds gĂ„va. Om vi har vaksamhet sĂ„ kan vi förstĂ„ allt som hĂ€nder som en möjlighet att vinna nĂ„got andligt. Vi kan förlora nĂ„got materiellt. En konflikt med nĂ„gon tex Ă€r en svĂ„righet men om vi har vaksamheten att vinna nĂ„got kan vi vinna lite ödmjukhet eller nĂ„gon annans kĂ€rlek. Som exemplet vi hörde om taxichauffören. Han kunde ha tĂ€nkt att han hade rĂ€tt men genom att vĂ€nda andra kinden till gjorde han en annan mĂ€nniskans hjĂ€rta mjukare. ÖkenfĂ€derna sĂ€ger att vĂ„rt liv liknar en marknad. Man köper nĂ„got för att tjĂ€na nĂ„got med andlig innebörd. Vinningen Ă€r vĂ„r sjĂ€ls helande.


Metropoliten: I vÄr tid försöker folk hela tiden rÀttfÀrdiga sig sjÀlva och sÀga att det Àr andras fel. Men om vi odlar den instÀllningen betyder det att vi inte kan uppleva Änger över att vi Àr syndfulla, sjuka och svaga. Vi behöver ha en ödmjuk anda och sjÀlvkritik. Ni ska se om ni Àr uppmÀrksamma hur mÄnga tillfÀllen ni fÄr till att rÀttfÀrdiga er sjÀlva och sÀga att det inte var ert fel utan andras. Det Àr en sjukdom. Som Ortodoxa försöker vi se vÄra egna misstag och inte skylla pÄ andra.



Bevara vÄr inre frid

Kristus blev sÄ förnedrad innan sin korsfÀstelse. Ska jag inte försöka likna Kristus i mitt liv? NÀr vi odlar ödmjukheten blir vÄrt hjÀrta blir mjukt och mottagligt för Guds nÄd. Den största gÄvan frÄn Gud Àr frid i vÄra hjÀrtan och den gÄvan mÄste vi beskydda pÄ varje sÀtt.

En andlig fader hörde ovĂ€sen, konflikt och grĂ€l inifrĂ„n huset dĂ€r hans lĂ€rjungar befann sig. Han gick dĂ„ inte in pĂ„ en gĂ„ng och sade ”Vad hĂ€nder hĂ€r? Sluta med det hĂ€r!” Utan han gick först runt och bad. Sedan hade de lugnat ner sig och var beredda att ta emot det som deras andliga fader sade till dem. Han var rĂ€dd att han ocksĂ„ skulle tappa sin frid och bli upprörd om han gick in direkt. Genom att vĂ€nta och be hjĂ€lpte han bĂ„de sig sjĂ€lv och sina lĂ€rjungar. Vi mĂ„ste vara försiktiga nĂ€r det blir konflikter och upprörda kĂ€nslor sĂ„ att inte ocksĂ„ vi förlorar vĂ„r egen inre frid i vĂ„ra hjĂ€rtan och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt ger utrymme för den onde.


Tro inte att jag sÀger detta bara till er, utan jag sÀger det lika mycket till mig sjÀlv. SÄ fort jag ser att jag börjar bli upprörd börjar jag be till Guds moder att inte förlora min inre frid och försöker ha sjÀlvkritik och Änger. I Liturgin fÄr vi inre frid men om vi Àr oaktsamma kan vi lÀtt förlora den nÀr Liturgin Àr slut. För att vi ska behÄlla vÄr inre frid mÄste vi förbereda oss och vara beredda. Av oss sjÀlva kan vi inte göra nÄgonting men Guds moder ger oss kraft.

Ibland blir t.ex. mamman i en familj upprörd och börjar skrika pÄ barnen om de gör nÄgot de inte bör, men situationen blir inte bÀttre sÄ. Tystnad och bön Àr bÀttre och med inre frid försöka korrigera barnen. FörÀldrar har ofta inte tagit pÄ allvar att de behöver lÀra barnen vad de ska göra, att t.ex. förbereda dem inför dagen nÀr de ska till kyrkan. De bör lÀra dem hur de ska ta vÀlsignelse frÄn prÀsten, hur de ska göra korstecknet och vad det symboliserar.


Vi mÄste vara försiktiga och uppmÀrksamma hur vi gör korstecknet för det har stor kraft, men bara om vi gör det uppmÀrksamt. Korstecknet ger frid till vÄrt hjÀrta och nÀr vi har mÄnga, tröttsamma tankar. NÀr vi var barn gick vi till vÄra förÀldrar pÄ kvÀllen, gjorde en bugning och bad dem om förlÄtelse för att vi skulle ta Nattvarden nÀsta dag. Det var en fin vana! SÄ mÄste vi lÀra vÄra barn att göra. Det Àr bra om barnen ber förÀldrarna om deras vÀlsignelse nÀr de lÀmnar hemmet och talar om var de ska sÄ att förÀldrarna kan göra korstecknet över dem innan de gÄr och ta olja frÄn oljelampan och göra korstecknet i deras panna. VÄrt hem mÄste bli en kyrka som doftar av rökelse och av bön och inte av vÀrldsliga saker.

Sammanfattning och avslutning

Sammanfattningsvis har vi talat om att prövningar Àr gÄvor frÄn Gud för vÄr sjÀls helandes skull. Han straffar inte. De Àr ett sÀtt för Gud att vÀcka oss och vi bör tacka Gud för allt Han ger utan att klaga pÄ samma sÀtt som vi Àr tacksamma till en lÀkare som ger oss en kur sÄ att vi ska bli friska. Kuren kan gör att vi mÄr dÄligt men vi Àr tacksamma att han gör oss friska. Vi har Guds moders, helgonens och det heliga Korsets hjÀlp i kampen att förbereda oss för prövningarna.


Fader Anders: Jag skulle vilja ge ett exempel frÄn mitt eget liv, hur jag upplevt prövningar som en vÀlsignelse. NÀr jag ser tillbaka pÄ mitt liv mÀrker jag att de perioder nÀr jag kunnat hÄlla mitt hjÀrta som renast och nÀr jag varit som mest flitig i andlig lÀsning och bön Àr under de perioder som varit svÄrast i mitt liv. NÀr livet inte Àr lÀtt sÄ blir det mera verkligt att vi mÄste vÀnda oss till Gud i bön. Jag hade cancer för 14 Är sedan. Det Àr ju nÄgot som pÄverkar de flesta vÀldigt mycket. LÀkaren sade att om jag tar emot cellgifter sÄ skulle jag vara botad inom 7-8 mÄnader och de mÄnaderna Àr nog de som jag bett mest i hela mitt liv och lÀst mest andliga böcker. DÀrför tÀnker jag att sjukdomen var givetvis nÄgonting hemskt men ocksÄ en stor vÀlsignelse. Ibland tÀnker jag att det kanske vore nyttigt för mig med en ny sjukdom sÄ att jag fÄr tillbaka den iver som jag hade dÄ. NÀr man Àr svÄrt sjuk Àr det lÀttare att hÄlla det andliga livet rent för att man tvingas prioritera vad som Àr viktigt. Det var frÀmst tvÄ saker som jag fokuserade pÄ varje dag. Det var att varje dag var en ny möjlighet att göra omvÀndelse. Jag tÀnkte ocksÄ att varje mÀnniska som jag mötte var sÀnd av Gud för att jag skulle öva pÄ mitt tÄlamod. Under den tiden kÀnde jag kanske större kÀrlek till mÀnniskor Àn vad jag gör idag. SÄ ibland tÀnker jag att jag skulle behöva fler prövningar för att komma tillbaka till det andliga tillstÄnd jag var i dÄ för det Àr genom prövningarna som vi vÀxer andligt som mÀnniskor.


Metropoliten: Det sista som Fader Anders sade pĂ„minner om vad de heliga fĂ€derna sade om nĂ„gon frĂ„gade dem hur dagen hade varit. De svarade att det inte var nĂ„gon bra dag nĂ€r de inte hade nĂ„gra prövningar eller svĂ„righeter! Vid ett annat tillfĂ€lle: ”Hur var dagen, fader?” Svar: Ӏra Ă„t Gud! Han kom ihĂ„g oss idag och gav mĂ„nga prövningar!” Det Ă€r inte sĂ„ enkelt som det lĂ„ter men ju mer vi pratar om det ju mer förbereder det oss. Men det Ă€r det vĂ„rt kristna liv handlar om: en stĂ€ndig förberedelse för att möta Gud genom prövningar och svĂ„righeter, andlig kamp och askes. För att vatten ska gĂ„ uppĂ„t behöver vi pressa ihop det annars gĂ„r det inte uppĂ„t. NĂ€r vi blir pressade av olika svĂ„righeter Ă€r det det som gör att vi kan lyfta uppĂ„t.


Fader Stefanos: Uttrycket ”Livet pĂ„ en rĂ€kmacka” innebĂ€r att man har allting och lever ett problemfritt liv. Jag tror att de flesta mĂ€nniskor har olika problem i sina liv. SĂ„dant kan vĂ€ndas till nĂ„got positivt sĂ„ att det blir en styrka för oss och vi vĂ€xer i ödmjukhet och kĂ€rlek. Man lĂ€ser nĂ€sta varje dag om skjutningar och ökat vĂ„ld i vĂ„rt samhĂ€lle. Det Ă€r ett tecken att folk inte tror pĂ„ Gud och tar avstĂ„nd frĂ„n Honom. DĂ„ fĂ„r vi se mer vĂ„ld. Jag tycker att vĂ„r samtal i kvĂ€ll kanske Ă€r en droppe i havet, men en droppe som kan bli tvĂ„, fyra och sex droppar. Vi som Ă€r samlade hĂ€r kan bli en bra motpol till vĂ„ldet. Jag hoppas att var och en tĂ€nker pĂ„ det som Metropoliten sagt i kvĂ€ll. Personligen rörde det mig vĂ€ldigt djupt i hjĂ€rtat.


Metropoliten: Vi har inte pratat om teoretiska saker ikvĂ€ll utan vi försökte förmedla Kyrkans erfarenhet. Det finns en tendens hos den moderna mĂ€nniskan att inte vilja ha korset i sitt liv, varken som levnadssĂ€tt eller att ens se det pĂ„ gravstenar. Som vi sett hĂ€r i Sverige pĂ„ kyrkogĂ„rdanarna, att mĂ„nga nya gravstenar har inte kors. I Grekland har begravnings-byrĂ„erna bytt namn till ceremoni-byrĂ„ för att folk tyckte det var obehagligt att bara se ordet begravning för att det pĂ„minner om döden. Även psykologer sĂ€ger att dagens mĂ€nniska inte vill veta av döden och lever som om döden inte fanns och som om hon skulle leva pĂ„ jorden i evighet. Vi vill inte att nĂ„got ska pĂ„minna oss om döden.


Vi som Àr Ortodoxt kristna odlar minnet av döden, vi tycker om att tÀnka pÄ de döda, att besöka kyrkogÄrdar och gravar och att prata om döden dÀrför att döden Àr inte nÄgot som Àr hemskt för oss. Det finns mycket hemskare saker Àn den kroppsliga döden, nÀmligen sjÀlens död. Som vi hörde i dagens Evangelium, vilken vinning har vi om vi förlorar vÄr sjÀl? Den kroppsliga döden skrÀmmer oss inte för det Àr bara en övergÄng till livet efter detta nÀr vi ska möta vÄr Herre. Redan innan vi dör har vi gemenskap med Gud som Àr livet sjÀlvt. Efter döden Àr bara den gemenskapen mer fullstÀndig. Vi bara önskar att vi Àr beredda varje stund att lÀmna jordelivet för att komma till Livets kÀlla.



bottom of page