Heliga Philothei grekisk-ortodoxa kloster

Heliga Philothei Ortodoxa kloster grundades 1988 av Moder Philothei (1922-2012) med välsignelse av Metropolit Kyprianos av Oropos och Fili, Heliga Kyprianos och Justina Kloster, Grekland (†2013). Det är det första Ortodoxa nunneklostret i Sverige i modern tid. Det ligger utanför Enköping och är ett s.k. "metochion" (annex) till Heliga Änglarnas kloster utanför Aten, Grekland, där Moder Philothei och de två nu boende systrarna i klostret vigts till nunnor och blivit upplärda, varav en är född i Sverige, Moder Magdaleni.

Klostret är ett s.k. hesychastirion, d.v.s., nunnorna lever i stillhet och bön.  De följer ett traditionellt ortodoxt klosters dagsprogrogram med fasta gudstjänsttider tre gånger om dagen varvat med arbete, vilket huvudsakligen består av ikonmålning och ikontryck. De flesta gudstjänster i klostret är inte offentliga. På klosterområdet finns två kapell, ett i huvudbyggnaden helgat till den Heliga Philothei och ett fristående i grekisk stil helgat till den Helige Nikolaos.

Besökare mottages inte regelbundet och när det sker, endast efter överenskommelse i förväg. De bör ha anständig klädsel, inte shorts, urringat el. dyl. och kvinnor bör ha kjol som inte är för kort och täckt huvud. Man klär sig och beter sig på hela klosterområdet som inuti en Kyrka. Liksom i traditionella Ortodoxa nunnekloster i Grekland är endast kvinnliga besökare tillåtna att inträda i klostrets huvudbyggnad. Klostret har inget gästhem eller natthärbärge för besökare.

Klostrets festdagar, är Heliga Philothei av Athen, som firas den 19 febrauri/ 4 mars, och Helige Nikolaos, som firas den 6/ 19 december.

Ikonförsäljning

Nunnorna i Heliga Philothei Ortodoxa kloster försörjer sig genom försäljning av ikoner som handmålats eller tryckts och monterats i klostret.

Genom att beställa ikoner från dem stödjer du klosterlivet i Sverige!

Se deras hemsida för ikonförsäljning på www.klosterikoner.com

Gåvor

Alla gåvor till klostret mottages tacksamt på bankgiro

677-0242 "Stiftelsen Heliga Philothei Ortodoxa kloster"

Swish: 123 101 1634

Man kan också skicka en gåva direkt via PayPal:

PayPal ButtonPayPal Button

Alla bidragsgivare åminns i klostrets dagliga förböner.

Helige David av Munktorp